Zes gram zout per dag: dat is de aanbevolen maximale hoeveelheid. Maar onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) laat zien dat we veel meer binnenkrijgen. De helft van de mannen die deelnam aan het onderzoek had een zoutinname van meer dan 9,7 gram per dag. De helft van de vrouwen kreeg per dag meer dan 7,4 gram zout binnen. Die hoeveelheden zijn nog net zo hoog als tien jaar geleden.

Bewerkte voeding

Maar liefst tachtig procent van de hoeveelheid zout die we binnenkrijgen is afkomstig van bewerkte voedingsmiddelen, zo stellen de Hartstichting, de Nierstichting, de Nederlandse Hypertensievereniging en de Consumentenbond, die zich zorgen maken over de hoge zoutconsumptie. “Ondanks alle mooie woorden van de levensmiddelenindustrie om zout in voedingsmiddelen te verlagen, hebben deze inspanningen niet geleid tot een lagere zoutinname door de Nederlandse bevolking.”

Tips voor minder zout

Hoe zorg je nu zelf dat je minder zout binnenkrijgt? Een paar tips:

 

1. Maak zo veel mogelijk zelf

Zoals je al kon lezen komt tachtig procent van het zout dat je eet uit producten waar zout van nature in zit of waar het door de fabrikant aan is toegevoegd. Maak je sauzen, soepen, dressings, marinades en andere producten zo veel mogelijk zelf, zodat jij bepaalt hoeveel zout je toevoegt.

 

2. Gebruik andere smaakmakers

Zout geeft meer smaak aan je eten. Maar er zijn nog tal van andere smaakmakers, die stuk voor stuk gezonder zijn. Denk bijvoorbeeld aan verse of gedroogde kruiden.

 

3. Blijf binnen de Schijf van Vijf

In de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum staan vooral producten waar geen zout aan is toegevoegd. Bij brood, kaas, gezouten vis en peulvruchten in blik of een glas is dat wel het geval, maar dan is het zout waar ook nuttige voedingsstoffen in zitten. Blijf je vooral binnen de Schijf van Vijf, dan weet je zeker dat je niet te veel zout binnenkrijgt en wel voldoende voedingsstoffen.

 

4. Etiketten checken

Neem bij het boodschappen doen, als je toch voor pakjes, zakjes en kant-en-klaar kiest, de tijd om de etiketten van verschillende vergelijkbare producten goed te lezen. Bijvoorbeeld van soepen, sauzen, bewerkt vlees, kant-en-klare vleesvervangers en pizza’s. Door goed te vergelijken kun je de variant kiezen die het minste zout bevat. Let op: soms wordt zout op het etiket natrium genoemd: 2,5 gram zout = 1 gram natrium.

 

Bronnen: Nu.nl en Voedingscentrum

Foto: Shutterstock

  • Datum: 17-10-2016
#Sportvoedingsweetje #Gezondheid

Lees ook