Bleekselderij valt in het rijtje waar ook wortels, mango’s en mandarijnen toe behoren: het is rijk aan bèta-caroteen, dat in je lichaam wordt omgezet in vitamine A. Daardoor zorgt het eten van bleekselderij voor een goede weerstand. Ook draagt het eten van deze groente bij aan een goed gezichtsvermogen, gezonde botten, sterke tanden en een mooie huid.

Vol kalium en calcium

Bleekselderij heeft een frisse smaak en zit ook vol met kalium en calcium, twee belangrijke bouwstoffen voor je lichaam. Daardoor heeft het een bloeddrukverlagende werking. Ook is kalium nodig voor de zenuwprikkelgeleiding in je lichaam. En ook voor het samentrekken van je spieren en voor de energiehuishouding in je spieren is kalium noodzakelijk. Verder heeft kalium een vochtafdrijvende functie.

Snackgroente

Kijk wel uit dat je bleekselderij niet in te veel water kookt, want dan gaat er kalium verloren. Bleekselderij kun je ook rauw eten, of stomen of roerbakken. Gebruik het in je salade, als tussendoortje of snackgroente voor of na je training, in je soep, in een stamppot of in een groentesap. Gebruik wel alleen de stengels van de bleekselderij en niet de bladeren, want die zijn niet eetbaar.

Bleekselderijsalade

Wil je een lekkere selderijsalade op tafel zetten als lichte maaltijd voor je training? Maak dan eens een bleekselderijsalade met vijgen. Hiervoor heb je een halve struik bleekselderij nodig, vier gedroogde vijgen, een halve perssinaasappel, een eetlepel slasaus, twee eetlepels halvolle yoghurt en een eetlepel azijn.

Gezond en snel op tafel

Maak de bleekselderij schoon en snijd de stengels in smalle reepjes. Snijd ook de gedroogde vijgen in smalle reepjes. Pers de sinaasappel uit en maak van het sap samen met de slasaus, de yoghurt, de azijn en wat peper een sausje. Meng alles door elkaar en klaar is je gezonde salade.

 

Bron: Gezondheidsnet en Voedingscentrum

Foto: Shutterstock

  • Datum: 31-10-2016
#Sportvoedingsweetje #Gezondheid

Lees ook