Aftrap campagne ‘Nederland Onbeperkt’

In het centrum van Utrecht, op de Stadhuisbrug, staan vandaag twee megagrote kaarten. Tientallen mensen met een beperking vertellen op deze kaarten wat zij verstaan onder Nederland Onbeperkt.

Startsein

Ook oud-rolstoeltennisster Esther Vergeer en Femke Halsema, voorzitter van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, delen hun eigen boodschap. Daarmee geven zij het startsein voor de campagne ‘Nederland Onbeperkt’.

Zichtbaarder

“De campagne betekent dat mensen met een beperking zichtbaarder worden in de samenleving en uiteindelijk in alle opzichten volledig kunnen meedoen met mensen die geen beperking hebben”, vertelt Johan van Ruijven, woordvoerder van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland. “Of het nu gaat om bijvoorbeeld het vinden van een baan, woning of opleiding of om de toegankelijkheid van openbaar vervoer of gebouwen.”

Verhalen

Mensen met een beperking laten in de campagne zelf zien wat ‘Nederland Onbeperkt’ voor hen betekent en wat ze nodig hebben om verder te komen. “We werken met een panel van twaalf mensen, die verschillende beperkingen hebben: lichamelijk, verstandelijk of zintuiglijk”, legt Johan uit. “Zij vertellen hun verhalen, die we plaatsen op onze website www.nederlandonbeperkt.nu en op onze Facebookpagina. Zij zijn de campagne. Hun echte verhalen – artikelen, blogs, vlogs, foto’s, bijschriften, et cetera – geven inhoudelijk invulling aan de campagne.”

 

undefined

Stimuleren

De panelleden moeten andere mensen met een beperking stimuleren om hetzelfde te gaan doen. “De panelleden gaan ons de komende twee jaar ook zo veel mogelijk vertegenwoordigen in de media en ze gaan presentaties verzorgen bij uiteenlopende gelegenheden”, zegt Johan.

Boegbeeld

Meervoudig paralympisch tenniskampioene Esther Vergeer is een van de boegbeelden van de campagne. “Esther is al jaren een groot voorvechter van de ‘inclusieve samenleving’, een maatschappij waarin mensen met een beperking volledig kunnen aansluiten”, weet Johan. “Daar maakt zij zich ook sterk voor via haar eigen foundation. Ze twijfelde dan ook geen moment om boegbeeld van onze campagne te worden en als partner haar steentje bij te dragen, vooral via social media, haar grote kracht.” 

Sportieve inslag

“Het motto van ‘Nederland Onbeperkt’ is: ‘Zo ver zijn we gekomen. En we willen door.’ Dat sluit ook volledig aan bij de indrukwekkende sportieve inslag van Esther”, zegt Johan. En Esther zelf vertelt: “Ik vind het geweldig om partner te zijn van de publiekscampagne ‘Nederland Onbeperkt’ en om de boodschap op een positieve manier te verspreiden.”

Foto: Shutterstock, BBK/Door Vriendschap Sterker

Publicatiedatum: 13-10-2016