Menu
Inloggen

Meer dan 1 miljoen mensen in Nederland voelen zich sterk eenzaam. Vooral bij ouderen komt eenzaamheid veel voor, maar ook jongeren kunnen zich eenzaam voelen. Sport en bewegen kan helpen om dat gevoel van eenzaamheid tegen te gaan. Wat kun jij doen om iemand uit zijn isolement te halen?

Ook al loopt de ene persoon meer risico op eenzaamheid dan de ander, ook jij kunt er in je leven mee geconfronteerd worden. Daarom is het belangrijk om een vuist te maken tegen eenzaamheid. Tijdens de Week tegen Eenzaamheid, die vorige week donderdag begon en nog loopt tot en met zaterdag 1 oktober, vraagt Coalitie Erbij aandacht voor dit probleem.

Isolement

Veel mensen die eenzaam zijn, voelen vooral het gemis van verbondenheid met anderen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat ze door gezondheidsproblemen in een isolement zijn geraakt, door de zorg voor een zieke partner of doordat ze sociaal gewoon niet zo vaardig zijn.

Samen wandelen

Om iemand uit zijn isolement te halen, kan het helpen om samen te gaan sporten. Dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Zo kun je bijvoorbeeld iemand die eenzaam is uitnodigen om samen een mooie wandeling te maken. Wandelen is immers een sport die bijna iedereen kan doen. Spreek een vast tijdstip in de week af om samen te wandelen om te zorgen dat het niet bij één keer blijft.

Iemand ophalen

Het kan ook zijn dat iemand in een isolement raakt doordat hij vanwege gezondheidsproblemen minder mobiel is geworden. Denk aan een dame die altijd naar het zwembad fietste en nu haar wekelijkse zwemtraining moet missen omdat ze niet meer kan fietsen. Of aan een man die geen vervoer meer heeft om naar zijn wekelijkse fitnessgroepje te gaan. Je kunt zo’n persoon vaak al helpen door af te spreken dat jij hem voortaan met de auto ophaalt voor de training.

Doe een duosport

Het is ook een goed idee om samen met iemand die zich eenzaam voelt een sport te gaan doen die je altijd in tweetallen beoefent. Je hebt dan meteen een goede stok achter de deur om elke keer te gaan, omdat de een niet kan sporten zonder de ander. Denk bij eenzame ouderen bijvoorbeeld aan sporten als bridgen, schaken en dammen. Met een jongere persoon kun je bijvoorbeeld afspreken om samen te gaan tennissen of squashen.

Bronnen: Samen tegen eenzaamheid en Kenniscentrum Sport

Foto: Shutterstock

  • Redactie
Gezondheid
Motivatie