Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Voordat de zomer begon heb je misschien hard getraind voor een platte buik, zodat je er extra goed uitzag in bikini of zwembroek. Maar de zomer is ook de tijd van lekker eten en drinken: barbecues, ijsjes, gezellige borrels op het terras. En voor je het weet is je strakke buik dan aan het eind van de zomer toch weer als sneeuw voor de zon verdwenen.

Stomach vacuuming

In plaats van de sit-ups en crunches dan weer op te pakken in je training, kun je ook iets nieuws proberen: sterkere buikspieren kweken door eenvoudige ademhalingsoefeningen te doen. Deze nieuwe fitnesstrend heet stomach vacuuming, wat letterlijk vertaald ‘je maag luchtledig maken’ betekent.

Trainen in bed

Zweetdruppels komen niet te pas aan deze oefeningen, die afkomstig zijn uit de sporten yoga en pilates. Sterker nog: je kunt ze zelfs ’s ochtends vroeg in bed doen, vlak voordat je opstaat. Ga voor de basisoefening op je rug liggen met je knieën opgetrokken en je voeten op je bed. Adem diep uit en duw daarbij je navel zo ver mogelijk in de richting van je ruggengraat.

Herhalen

Hoe verder je je navel duwt, hoe intenser de samentrekking is en hoe sneller je resultaat boekt. Houd je pose vijftien seconden vast en neem dan even een pauze. Herhaal de oefening daarna, net zo lang tot je het een minuut vol kunt houden, met eventueel korte adempauzes. Doe dit drie tot vijf keer.

Sterkere schuine buikspieren

Met deze ademhalingsoefening maak je je schuine buikspieren sterker. Heb je de techniek goed onder de knie, dan wordt ook je middenrif sterker en je ruggengraat stabieler, waardoor je tijdens het sporten minder snel last krijgt van je onderrug. 

Maak ’m zwaarder

Vind jij deze oefening een makkie? Dan kun je ’m ook zwaarder maken door dezelfde techniek uit te voeren terwijl je op je handen en voeten zit of terwijl je op een stoel zonder leuning zit. Of, nog een tikkeltje pittiger: terwijl je staat. 

Snel resultaat

Personal trainers beloven dat je binnen enkele weken al resultaat ziet als je deze ademhalingsoefening een paar keer per dag doet en daarbij ook genoeg andere beweging krijgt en gezond eet. Probeer het maar, of bekijk nog even deze video om te zien hoe de oefening precies gaat. 

Bron: Libelle.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 15-09-2016

Lees ook