Een veeleisende baan, kinderen die nog thuis wonen, veel sociale verplichtingen: waar 65-plussers vaak veel vrije tijd hebben, is het voor mensen rond de 50 jaar nog niet zo makkelijk om in hun drukke leven ook tijd vrij te maken om te sporten.

Goed voor het geheugen

Toch is het slim om dat wel te doen. Onderzoek van de universiteiten van Helsinki, Jyväskylä en Turku toont namelijk aan dat actief bewegen op middelbare leeftijd goed is voor je cognitie, waartoe ook het geheugen behoort, op latere leeftijd.

Tweelingen

De onderzoekers bekeken de gegevens uit een bevolkingsonderzoek onder meer dan 3.000 Finse tweelingen. Ze onderzochten deze groep als geheel, maar maakten ook directe vergelijkingen tussen tweelingen van wie de ene helft actiever was dan de andere.

Meer is niet altijd beter

Ze concludeerden zo dat mensen die op middelbare leeftijd aan lichaamsbeweging doen die verder gaat dan rustig wandelen, 25 jaar later een betere cognitie hebben dan inactieve mensen. Daarbij is meer sporten niet beslist beter. Ook af en toe bewegen is goed voor het behoud van een heldere geest.

Houd het makkelijk

Welke sporten kun je nu het beste doen als jij ook een druk leven hebt en misschien al een tijdje niet gesport hebt? Kies dan voor een sport die makkelijk is om te beoefenen en die je altijd en overal kunt doen, zoals hardlopen of nordic walking. Of ga sporten op een plek waar de openingstijden altijd ruim zijn, zoals het zwembad of het fitnesscentrum.

Goed voor iedereen

De onderzoekers uit Finland benadrukken dat lichaamsbeweging te allen tijde goed is voor de cognitie, ongeacht waar je woont en wat je levensstijl is. Niet bewegen geeft juist een significant hogere kans op aandoeningen als dementie. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het Journal of Alzheimer’s Disease, een wetenschappelijk tijdschrift.

 

Bron: Nu.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 18-09-2016
#Tipvandeweek #Ouderensport #65+ #45+

Lees ook