Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Vitamines zitten in veel meer producten dan je waarschijnlijk denkt. Dat groente en fruit vitamines bevatten, dat weet je vast wel. Maar ook in margarine, bak- en braadproducten, brood, aardappelen, zuivel, vis, ei en noten zitten vitamines.

Hoge gehaltes

Onlangs besteedde het televisieprogramma Radar aandacht aan het gevaar van het binnenkrijgen van hoge gehaltes vitamine B6. Het Voedingscentrum behandelt naar aanleiding daarvan de vraag of het mogelijk is om een overdosis aan vitamines binnen te krijgen, en wat daar dan het risico van is. 

Vitamine B6

Voor vitamine B6, dat onder andere goed is voor je weerstand en helpt bij de opbouw en afbraak van eiwitten, geldt dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen 1,5 milligram is. Je hebt deze hoeveelheid nodig om gezond te blijven. Vitamine B6 zit in vlees(waren), ei, brood, graanproducten, zuivel en groente.

Niet te veel

De meeste mensen eten genoeg van deze voedingsmiddelen om per dag voldoende vitamine B6 binnen te krijgen. Een tekort aan deze vitamine komt in Nederland nauwelijks voor. Als je normaal eet, is het bovendien ook niet mogelijk dat je te veel vitamine B6 binnenkrijgt.

Vitaminesupplementen

Dit kan wel gebeuren als je te veel vitaminesupplementen gebruikt, of als je vitaminesupplementen gebruikt waar een te hoog gehalte vitamine B6 in zit. Wil je deze supplementen beslist gebruiken, kijk dan altijd goed op het etiket en zorg dat je niet meer dan 100 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid neemt.

Andere vitamines

Ook voor andere vitamines, zoals vitamine A, D en E, foliumzuur, calcium, magnesium, jodium, koper, selenium en zink, geldt dat het gevaarlijk voor je gezondheid kan zijn als je er te veel van binnenkrijgt. In een factsheet van het Voedingscentrum kun je opzoeken wat voor jou de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en de bovengrens per vitamine is.

Risico’s

Nog even terug naar vitamine B6. Wat gebeurt er nu precies als je hier over een langere periode te veel van binnenkrijgt? Je kunt dan last krijgen van perifere neuropathie: een aandoening aan je zenuwstelsel waardoor gevoelloosheid, tintelingen of ernstige zenuwpijn in je handen of voeten kan ontstaan. Maar, zoals we net al schreven: dit zal niet gebeuren als je normaal en gezond eet.

Extra vitamines

Tot slot zijn er sommige groepen mensen die wel gebaat zijn bij bepaalde extra vitamines. Baby’s bijvoorbeeld hebben behoefte aan extra vitamine K, kinderen van 0 tot 3 jaar, mensen met een donkere huidskleur of mensen die niet genoeg buiten komen, vrouwelijke 50-plussers en mannelijke 70-plussers kunnen extra vitamine D goed gebruiken en vrouwen die zwanger willen worden of in de eerste tien weken van hun zwangerschap zijn, hebben extra foliumzuur nodig. Behoor jij tot één van deze groepen, kijk dan voor de aanbevolen hoeveelheden op de website van het Voedingscentrum.

Bron: Voedingscentrum

Foto: Shutterstock

  • Datum: 21-09-2016
#Sportvoedingsweetje #Vitamines

Lees ook