Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Clubprofiel! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Clubprofiel zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Er bestond al hormoontherapie om de klachten die opvliegers geven te verlichten of zelfs helemaal te laten verdwijnen. Maar nu blijkt uit twee nieuwe studies dat je het aantal opvliegers ook flink kunt laten afnemen als je zin hebt om jezelf in het zweet te werken.

Sportprogramma

Aan de beide onderzoeken deden 21 vrouwen mee die niet aan sport deden, maar wel geplaagd werden door opvliegers. Veertien van hen volgden onder begeleiding een sportprogramma waarbij ze 45 minuten lang op matig intensief tempo aan fietsen en joggen deden. Aan het eind van het programma deden ze dat tot vijf keer per week. De groep met de overige zeven vrouwen hield haar oude ritme vast, zonder te sporten.

Beter afkoelen

Het verrast je vast niet dat de eerste groep van veertien vrouwen zich na enkele maanden veel fitter voelde dan voor ze begon met het sportprogramma. Wel verrassend was dat de sportende vrouwen veel beter hun lichaamstemperatuur konden reguleren. Kregen ze het warm, dan begonnen ze wat sneller te zweten dan de vrouwen die nog steeds niet aan sport deden. Kortom: hun lichaam was beter in staat om af te koelen.

Minder zweten

De sportende vrouwen zweetten echter ook minder als ze te maken kregen met plotselinge extreme hitte zoals je die tijdens een opvlieger ervaart. Ook bleef de temperatuur van hun lichaam dan lager dan bij de vrouwen die niet aan sport deden.

Zestig procent minder

De deelnemers aan het onderzoek hielden ook een dagboek bij. Daaruit bleek dat ze aan het einde van het programma gemiddeld zestig procent minder opvliegers hadden dan toen ze aan het sportprogramma begonnen.

Intensief

Over de beide onderzoeken is gepubliceerd in de bladen Journal of Physiology en Menopause. Helen Jones, bewegingswetenschapper van de Liverpool John Moores University, zegt in The New York Times dat het wel slim is om een wat intensievere sport te kiezen en om ook echt regelmatig te gaan trainen. “Een keer per week een wandeling van dertig minuten zal weinig uithalen.”

Bron: Newsmax

Foto: Shutterstock

  • Datum: 21-08-2016
#Tipvandeweek #45+ #65+ #Aandoeningen #Gezondheid

Lees ook