Het mooie van het doen van squats is dat ze heel effectief zijn én niet moeilijk om te leren. Sterker nog: je maakt eigenlijk al de hele dag door squatbewegingen zonder dat je het zelf in de gaten hebt.

1. Beter bewegen

Elke keer als je op een stoel gaat zitten, bijvoorbeeld thuis of op je werk op je bureaustoel, maak je namelijk een squatbeweging. Je mag dan ook gerust zeggen dat squatten een heel natuurlijke beweging is. Doe je regelmatig een setje squats, dan sta je veel makkelijker op uit je stoel en krijg je bovendien een beter gevoel voor evenwicht. Daardoor kun je efficiënter bewegen.

2. Veel spieren trainen

Met het doen van squats train je meerdere spiergroepen tegelijk: zowel je billen, je bovenbenen, je kuiten als je hamstrings zet je aan het werk. Doe je regelmatig een setje squats, dan krijg je bovendien een sterkere rug. Je kunt je squatoefeningen nog extra zwaar maken door er gewichten bij te gebruiken. Zo train je ook je armspieren mee.

3. Spieren kweken = vet kwijtraken

Met het doen van squats maak je je spieren sterker. En laat het opbouwen van spieren nou één van de meest efficiënte manieren zijn om je lichaam meer calorieën te laten verbranden. Voor elke kilo spieren die je aankomt verbrandt je lichaam 50 tot 70 calorieën extra op een dag. Daarmee sla je twee vliegen in één klap: je raakt vet kwijt en krijgt er spieren voor terug.

Bronnen: Sportinfonu.nl en Flaironline.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 30-08-2016
#Bewegen #Fitness

Lees ook