De inwoners van Japan zijn de grootste consumenten van zeewier ter wereld. En laten zij nou net ook het volk zijn met de hoogste levensverwachting wereldwijd. Natuurlijk komt dit niet alleen doordat ze graag zeegroente eten – ze eten bijvoorbeeld ook minder vet voedsel, meer soja en ze zijn gemiddeld een stuk slanker dan bewoners van andere landen – maar zeewier draagt zeker een steentje bij.

Jodium

Zeewier is rijk aan goede bouwstoffen zoals jodium, ijzer en kalk. Van jodium heb je volgens het Vitamine Informatie Bureau al snel een tekort als je niet dagelijks vier tot zes sneetjes brood eet en elke week zeevis op het menu hebt staan. Zeewier is dan een slim alternatief. Vooral de soort kelp is rijk aan jodium. Pas wel op dat je er niet te veel van binnenkrijgt, al zal dat niet zo snel gebeuren: de bovengrens voor volwassenen ligt op 600 microgram per dag.

Vitamine B12

Zeewier is ook een bron van vitamine B12, de vitamine die je verder bijna alleen maar vindt in dierlijke producten. Heb je een tekort aan vitamine B12, dan krijg je een vorm van bloedarmoede die allerlei vervelende verschijnselen als vermoeidheid en ademnood met zich meebrengt. Niet fijn als je graag regelmatig sport. Uit onderzoek is ook gebleken dat zeewier bioactieve bestanddelen bevat waardoor je een lagere bloeddruk en een lager cholesterol krijgt, plus een gezondere spijsvertering.

Eiwitbommetje

Zeewier is bovendien een echt eiwitbommetje. Vooral alle zogenaamde bruinwieren en soorten als nori zijn rijk aan licht verteerbare eiwitten, die nuttig zijn bij de opbouw en het herstel van je spieren. Het mooie van het eten van plantaardige eiwitten is dat je hiermee het milieu veel minder belast dan wanneer je vlees eet of zuivel eet of drinkt.

Bron van vezels

Behalve rijk aan eiwitten is zeewier ook een goede bron van vezels, die zorgen dat koolhydraten die je uit voeding haalt geleidelijker in je bloed worden opgenomen. Daardoor hoeft je alvleesklier minder hard te werken en houd je langer een verzadigd gevoel. Handig als je op gewicht wilt blijven.

Waar koop je het?

Zeewier en zeewierhapjes kom je inmiddels al niet meer alleen tegen in het sushirestaurant en de natuurvoedingswinkel. Ook de grotere supermarkten verkopen steeds vaker verschillende soorten zeewier.

Bronnen: Hpdetijd.nl, Leontien.nl en Margriet.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 04-07-2016
#Sportvoedingsweetje #Vitamines #Voedingsstoffen

Lees ook