Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Een gezond tussendoortje zorgt ervoor dat je minder snoept of snackt. Maar hoe vaak kun je een tussendoortje nemen? Voor het bepalen van dat aantal houdt het Voedingscentrum vooral rekening met je tanden. Omdat het niet goed is voor je gebit om vaker dan zeven keer iets te eten of te drinken op een dag, kun je het beste vier keer een tussendoortje nemen. Water, thee en koffie zonder suiker en melk vallen daarbuiten omdat die dranken niet slecht voor je tanden zijn.

 Schijf van vijf

Voor het kiezen van een gezond tussendoortje kun je de Schijf van Vijf als leidraad nemen: alles wat hier in staat is gezond voor je. Deze vernieuwde Schijf van Vijf is verdeeld in:

- groente en fruit
- vis, peulvruchten, vlees, ei, zuivel en noten
- Brood, graanproducten en aardappelen
- Smeer- en bereidingsvetten
- Dranken

Check hoe voor jou de Schijf van Vijf eruit ziet.

Creatief met tussendoortjes

De Schijf van Vijf geeft je ook de mogelijkheid om zelf creatief te zijn met je tussendoortjes. Als je je ingrediënten kiest uit deze schijf kun je ook zelf aan de slag om een gezonde snack te verzinnen en te maken. Een paar voorbeelden:

Fruit

Bij fruit kun je natuurlijk kiezen voor een portie vers fruit zoals een appel, sinaasappel, banaan, mandarijn of kiwi. Maar als je een keer iets anders wil kun je ook kiezen voor gedroogde vruchten als pruimen, abrikozen of een handje rozijnen. Ook lekker om eens te proberen: een dadel gevuld met zachte geitenkaas of zuivelspread.

Groentevariaties

Snackgroente kun je ook goed als tussendoortje nemen. Denk daarbij aan komkommer, cherrytomaten, reepjes paprika, worteltjes, radijsjes en rettich. Combineren kan goed in Italiaanse stijl: een cocktailprikker met cherrytomaatjes, een bolletje mozarella en een blaadje basilicum. Of probeer eens te variëren met pindakaas op komkommer of wortel.

Yoghurt met muesli

Uit de categorie zuivel heb je misschien al eens een tussendoortje gegeten. Dat is ook heel erg makkelijk: schaaltje magere yoghurt met muesli, gedroogd fruit of noten en zaden. Je kan ook een fruitsoep maken van gepureerd fruit met magere yoghurt en wat extra fruit en walnoten er boven op. Walnoten en andere ongezouten noten als amandelen, cashews en hazelnoten zijn los natuurlijk ook goed en lekker als tussendoortje.

Gezonde tosti’s

Met graanproducten kun je misschien wel de meeste variaties maken voor je tussendoortjes. Je kan je volkorenboterham een keer gebruiken voor een tosti met verse geitenkaas, walnoten en wat plakjes druif. Als je nog een restje pastasaus van de avond ervoor over hebt kun je die ook goed op je volkorenbrood smeren en met wat kaas erop in de oven doen.   

Bron: Voedingscentrum
Foto: Shutterstock

  • Datum: 18-07-2016
#Sportvoedingsweetje #Tussendoortje #Gezondheid

Lees ook