Komkommertijd is een periode van het jaar waarin weinig nieuws te melden is omdat veel mensen dan met vakantie zijn. Het wordt van oudsher gezien als een slappe tijd, waarin weinig zaken gedaan worden. In de maand augustus dus, als er veel komkommers zijn en de handel over het algemeen niet al te levendig is.

Supergezond

Voor velen is het het hele jaar door tijd voor komkommers. De sappige groente is reuzepopulair. En niet alleen in ons land: de komkommer behoort tot de drie meeste gekweekte groenten in de wereld. Een goede snack voor tussendoor, maar je kunt er hartstikke lekkere gerechten mee maken. En het is nog supergezond ook!

Wist je dat

Wist je dat komkommer...

1. een perfecte aanvulling vormt op je dagelijkse vitamines?

Komkommers bevatten de meeste vitamines die het lichaam dagelijks nodig heeft. Eet wel de komkommer wel met schil en al: die bevat zo’n 10% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine C. Even goed wassen, beide uiteindes eraf en smullen maar!

2. je lichaam hydrateert?

Een komkommer bestaat voor 90% uit water. Kom je er overdag maar niet toe om genoeg water te drinken? Eet dan een koude komkommer ter compensatie. 

3. je spijsvertering bevordert en helpt bij gewichtsverlies?

Komkommer is laag in calorieën en hoog in vochtpercentage. Ideaal als je graag wat kilo’s kwijt wilt. Het vele water én de vezels in de komkommer (ook in de schil) zorgen voor een goede spijsvertering. 

4. korte metten maakt met gifstoffen?

Door het hoge percentage water van de komkommer stromen alle afvalstoffen als het ware zo uit je lichaam. 

5. verlichting biedt voor hitte in of op je lichaam?

Iets te lang in de zon geweest? Leg een schijfje komkommer op de plekken waar je lichaam verbrand is door de zon. 

Goed tegen chronische ziekten

Belangrijk is ook dat het eten van komkommer, zoals het eten van groenten in het algemeen, de kans verkleint op chronische ziekten zoals kanker, diabetes, een hoog cholesterol en problemen met de bloeddruk. 

Maar er is meer

De komkommer is eigenlijk goed voor je hele lichaam. Zo voorziet het je lichaam van huidvriendelijke mineralen, zoals kalium, magnesium en silicium. Niet voor niets wordt de komkommer veel gebruikt in welness. Denk bijvoorbeeld eens aan een schijfje komkommer op je ogen: wallen en een vermoeide oogopslag verdwijnen als sneeuw voor de zon. Het hoge gehalte aan vitamine B maakt bovendien dat je er lekker van opfrist. Stukken gezonder dan een kop koffie of een energiedrankje! 

 

Bron: Theperfectyou.nl en Voedingscentrum.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 11-07-2016
#Sportvoedingsweetje

Lees ook