Op die vraag is geen pasklaar antwoord te geven. Het hangt af van de vraag of jij een echte kilometervreter bent, en dus je hand niet omdraait voor een halve marathon of langer, of dat je meer van kortere afstanden als de 5 of 10 kilometer bent.

Intervaltraining

Behoor je tot deze laatste groep, dan kunnen intervaltrainingen je helpen om sneller te worden. Tijdens zo’n training leert je lichaam hoe het sneller energie kan verbranden. Begin maar eens met één minuut snel hardlopen afgewisseld met één minuut rustig rennen als je nog nooit een intervaltraining gedaan hebt.

Trainen op 90 procent

Gaat dit je goed af, dan kun je het geleidelijk opbouwen naar blokjes van afwisselend twee en daarna drie minuten snel en rustig hardlopen. Een andere trainingsvorm die je ook helpt om sneller te worden is een snelle, korte looptraining waarbij het tempo telkens net iets hoger ligt dan je normaal zou lopen, op zo’n 90 procent van je maximale hartslag.

Neem genoeg rust

Intervaltrainingen zijn behoorlijk pittig. Je lichaam moet wennen aan deze intensievere vorm van trainen. Geef het daar de tijd voor en plan minstens één rustdag in na je training. Zo is je lichaam weer hersteld als de volgende training op het programma staat en voorkom je dat je aan deze vorm van trainen een blessure overhoudt.

Langeafstandslopers

Intervaltrainingen werken dus goed om sneller te worden, maar voor langeafstandlopers zijn ze minder geschikt. Train jij voor een halve marathon en doe je een intervaltraining, dan is je energievoorraad in de loop van je training waarschijnlijk op. Beter is het om dan een snelle duurtraining te doen.

Snelle duurtraining

Bij zo’n snelle duurtraining kun je bijvoorbeeld beginnen met hardlopen op een gemiddeld tempo van een normale training. Geleidelijk ga je steeds een beetje sneller lopen, tot je echt tegen je maximale hartslag aan zit. Een andere vorm van snelle duurtraining is dat je een tempotraining doet waarbij je snelheid steeds net wat hoger ligt dan je normaal fijn vindt. Het is dan de kunst om die snelheid tijdens je hele training hetzelfde te houden. Je uithoudingsvermogen gaat vooruit van deze trainingsvormen en je leert beter omgaan met de energie in je lichaam.

Energie overhouden

Een aandachtspunt als je een snelheidstraining doet: zorg dat je genoeg energie overhoudt om aandacht te besteden aan je looptechniek en ook om de laatste kilometers goed af te leggen. Als je halverwege echt niet meer verder kunt omdat je spieren in brand lijken te staan of omdat je voelt dat je moet overgeven, dan doe je iets niet goed. Luister onderweg dus goed naar je lichaam.

Bron: Hardlopen.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 30-06-2016
#Hardlopen #Prestatieverbetering

Lees ook