Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Clubprofiel! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Clubprofiel zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Spinazie staat bekend als een groente waar je oersterk van wordt. Iedereen kent Popeye, die elke keer als hij in de problemen komt als bij toverslag een blik spinazie vindt, daarmee zijn krachten op peil brengt en vervolgens zijn probleem als sneeuw voor de zon laat verdwijnen.

Spinazie en ijzer

Spinazie wordt ook vaak genoemd als een groente met een hoog ijzergehalte. Deels is dit ook waar, want spinazie bevat meer ijzer (3-4 milligram) dan veel andere groenten. Maar het gehalte ijzer in spinazie is lange tijd wel sterk overschat: Duitse wetenschappers ontdekten in de jaren dertig van de vorige eeuw pas dat het ijzergehalte tien keer zo laag is als eerst werd verondersteld.

Nitraten

Het is ook niet zozeer het ijzer in spinazie dat zorgt dat je spieren sterker worden, maar vooral de nitraten waar deze groente rijk aan is, zo blijkt uit onderzoek van het Karolinska Institute in Zweden. Deze stof laat de mitochondriën, de energiefabriekjes in je spieren, effectiever functioneren.

Sterkere spieren

Het onderzoek werd niet gedaan bij mensen, maar bij muizen. Aan het drinkwater van een groep muizen werd een week lang spinazie toegevoegd. Zij kregen zo 200 tot 250 gram nitraat per dag binnen, voor mensen een gemiddelde dagelijkse consumptie. De muizen bleken daarna veel sterkere spieren te hebben dan een controlegroep van muizen die geen nitraat binnen had gekregen.

Effect bij krachttraining

Het onderzoek liet zien dat nitraat geen invloed had op de zogenaamde slow-twitch spiervezels, die je gebruikt als je een matige inspanning doet. Het effect was er duidelijk wel op de fast-twitch spiervezels, die je bijvoorbeeld gebruikt tijdens een krachttraining of bij sprinten. De nitraten lieten twee soorten eiwitten toenemen die van nature in je spieren voorkomen en gebruikt worden voor het opslaan en vrijgeven van calcium. Zo worden je spieren sterker gemaakt.

Hoe zit het met nitraten?

Misschien doet het woord ‘nitraat’ trouwens een belletje bij je rinkelen omdat weleens gezegd wordt dat het eten van te veel nitraatrijke groente, zoals spinazie, sla, andijvie of bleekselderij, gevaarlijk is voor je gezondheid. Het Voedingscentrum heeft alle beperkende adviezen voor het eten van deze groenten eind 2014 echter opgeheven, omdat uit nieuw onderzoek bleek dat dit risico te verwaarlozen is. Dat betekent dat je niet meer hoeft op te letten hoe vaak per week je nitraatrijke groenten zoals spinazie eet.

Bronnen: Wikipedia.nl, Healthylives.nl en Voedingscentrum

Foto: Shutterstock

  • Datum: 20-06-2016
#Sportvoedingsweetje #Prestatieverbetering #Voedingsstoffen

Lees ook