Buikvet is niet alleen iets dat je liever niet ziet bij jezelf, de buik is ook één van de minst gezonde plekken voor een vetrolletje, doordat er een aantal belangrijke organen in of vlakbij zit. Bovendien is buikvet hardnekkig vet. Met elke dag 200 sit-ups doen raak je het echt niet kwijt, daar is meer voor nodig.

Verschillende workouts

Voor het wetenschappelijke onderzoek, dat gepubliceerd werd in de Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, deden de deelnemers vier trainingen per week met verschillende soorten oefeningen. Zo deed de ene groep bijvoorbeeld cardiotraining, weer een andere groep krachtoefeningen en een derde groep HIT-training, wat staat voor intervaltrainingen op hoge intensiteit.

Meeste buikvet kwijt

Uit de resultaten bleek dat de groep die HIT-training deed niet alleen het meeste gewicht kwijtraakte, maar ook de meeste centimeters vet rondom de buik. Als verklaring hiervoor noemen de onderzoekers dat je jezelf in een HIT-training makkelijker tot het uiterste drijft omdat de work-outs korter en intensiever zijn.

Hoge intensiteit

Bij HIT-trainingen doe je immers een aantal intensieve intervaltrainingen die onderbroken worden door korte periodes van rust. De intensieve trainingen doe je op 80 tot 95 procent van je geschatte maximale hartslag en duren steeds tussen de vijf seconden en acht minuten. De intensiteit ligt dus continu erg hoog. In de rustperiodes zakt je hartslag naar 40 tot 50 procent van je maximum. In totaal train je twintig tot zestig minuten.

HIT-training voor beginners

HIT-training kun je doen in de sportschool, maar je kunt ook een intensieve workout opzoeken via YouTube. Dit is een leuke HIT-training voor beginners die je thuis kunt doen:

Bron: Flair.be

Foto: Shutterstock

  • Datum: 10-05-2016
#Fitness #Gezondheid #Onderzoek #Overgewicht

Lees ook