Boksen

Boksen is één van de meest bekende vechtsporten. Van het doen van bokstraining krijg je een dijk van een conditie. Ga je het in de boksring opnemen tegen anderen, dan komt er ook tactiek om de hoek kijken en is een goede coördinatie van voeten, handen en ogen van belang. Kracht is net zo belangrijk als snelheid om je tegenstander met een snelle stoot te verrassen.

Schermen

Verschuil jij je liever achter een ‘wapen’ in plaats van met je handen de strijd met je opponent aan te gaan? Dan is schermen iets voor jou. Met een floret, een degen of een sabel ga je het gevecht aan met je tegenstander. Je kunt schermen wel een beetje vergelijken met schaken. Al snel leer je heel veel over de fijne kneepjes van het schermen en de beste manier om met een rake prik van je wapen richting de tegenstander een punt te scoren. Het is een sport waarbij je zowel fysiek als mentaal sterk moet zijn.

Mixed martial arts

Vind je het maar saai om je volledig op één sport te storten? Probeer dan mixed martial arts (MMA) uit, de Engelse term voor gemengde gevechtskunsten. Deze vechtsport combineert technieken uit diverse vechtkunsten en -sporten, zoals karate, judo, worstelen, thaiboksen, boksen en jiujitsu. Bij MMA mag er veel, van stoot- en traptechnieken tot elleboog- en knietechnieken en ook het klemmen van je tegenstander.

Tai chi

Tai chi, ontstaan in China, is meer een gevechtskunst dan een gevechtssport. Deze sport is niet alleen goed voor je lichamelijke, maar ook voor je mentale gezondheid. Je maakt bij tai chi langzame en sierlijke bewegingen waarbij je volle aandacht op je lichaam gericht is. Tai chi is daarom ook een fijne sport om te beoefenen als je veel stress hebt op je werk of op school. Je hartslag blijft laag en je hoeft niet bang te zijn voor blessures. In China wordt tai chi door sporters tot op hoge leeftijd beoefend.

Jiujitsu

Ook jiujitsu is meer een gevechtskunst dan een gevechtssport. Beter gezegd: het is een zelfverdedigingskunst van Japanse origine waarbij je leert hoe je binnen een paar seconden een aanvaller kunt uitschakelen of controleren. Je leert daarbij niet alleen verdedigingstechnieken, maar ook verschillende aanvalstechnieken zoals atemi (stoten en schoppen), klemmen, drukpunten en wurgingen. Door het beoefenen van jiujitsu word je ongetwijfeld een stuk zelfverzekerder. 

Bronnen: Wikipedia.nl, Schermenrotterdam.nl en Taichi-arnhem.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 26-05-2016
#Sportpromotie

Lees ook