Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Clubprofiel! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Clubprofiel zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

De onderzoekers van de Camilo José Cela Universiteit in Madrid bekeken welke invloed duurtraining – variërend van 10 kilometer tot een marathon – had op het hielbeen. Aan het onderzoek deden 122 marathonlopers, 81 halvemarathonlopers en een groep 10 kilometerlopers mee. Ook was er een controlegroep van mensen van dezelfde leeftijden met een zittende leefstijl.

Grotere botdichtheid

De onderzoekers bekeken bij de deelnemers de botdichtheid van het hielbeen in de linker- en in de rechtervoet. “De resultaten laten zien dat duurlopers een grotere botdichtheid hebben dan mensen met een zittende leefstijl", zegt Beatrix Lara, één van de onderzoekers. “Daarnaast konden we ook bevestigen dat meer training leidt tot een grotere verbetering in mineraaldichtheid van het hielbeen."

Duurlopen

De verbetering in de botdichtheid was bij zowel mannen als vrouwen te zien. Volgens de onderzoekers worden door het trainen voor duurlopen veranderingen veroorzaakt in de fysische samenstelling van het hielbeen. Ze zien ook mogelijkheden om deze wetenschap te gebruiken om te voorkomen dat de kwaliteit van het bot langzaam achteruit gaat, nu blijkt dat je niet alleen door een gezond voedingspatroon, maar door regelmatig een duurloop te doen je botten sterk kunt houden.

Niet voor alle sporten

De voordelen van hardlopen kunnen volgens de onderzoekers niet één op één worden doorvertaald naar andere (duur)sporten. Zij vermoeden dat bewegingen die een hoge impact hebben, zoals springen, en oefeningen waarvoor je veel spierkracht nodig hebt, bijvoorbeeld met gewichten, het meest bijdragen aan het verbeteren van de botdichtheid. Beatrix Lara: “Sporten als zwemmen en skaten, waarbij het gewicht of de impact op het lichaam wordt verminderd, hebben minder voordelen voor de botten.”

Bron: Ad.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 08-05-2016
#Tipvandeweek #Aandoeningen #Blessures #Hardlopen #Preventie

Lees ook