Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Melk levert volgens het Voedingscentrum veel goede voedingsstoffen. Het bevat eiwit en is een bron van de vitamines B2 en B12 en calcium. Wel bevat het vet in melk veel verzadigde vetzuren, wat tot een vergroot risico op hart- en vaatziekten leidt. Door magere of halfvolle melk te drinken zorg je ervoor dat je niet te veel verzadigd vet binnenkrijgt, zo adviseert het Voedingscentrum.

Spiergroei

Naar melk als sportdrank zijn verschillende onderzoeken gedaan. Eén daarvan, uitgevoerd door onderzoekers in Texas, liet zien dat de eiwitsynthese, oftewel het aanmaken van nieuwe proteïne waardoor je spieren groeien, toeneemt als je na je training (volle) melk drinkt.

Risico’s

Toch is niet iedereen onverdeeld enthousiast over het witte drankje. Zo wordt er over melk gezegd dat het onder andere zwaarlijvigheid, diabetes, oorontstekingen en autisme in de hand werkt en het risico op kanker, met name op borstkanker en prostaatkanker, zou verhogen.

Zwaarlijvig door melk?

Om te beginnen met die zwaarlijvigheid: als je sport om op gewicht te blijven of wat kilo’s kwijt te raken, dan wil je natuurlijk niet dat een glas melk het effect van je training tenietdoet. Maar als we studies naast elkaar leggen die een verband proberen te leggen tussen melk (of calcium) en zwaarlijvigheid, dan laten 41 van de 49 studies geen enkel effect zien. Vijf studies toonden juist gewichtsverlies aan, één studie liet zien dat melk je beschermt tegen gewichtstoename en slechts twee studies concludeerden dat melk tot extra kilo’s leidt. Geen reden dus om je glaasje melk te laten staan.

Melk en kanker

Maar hoe zit dat met een verhoogde kans op bepaalde vormen van kanker? Professor Bourre, een voedingsdeskundige en biochemicus, zegt hierover tegen Gezondheidsnet: "Omtrent kanker van de dikke darm en de endeldarm hebben we momenteel voldoende expertise en serieuze studies om te kunnen stellen dat de aanwezigheid van zuivelproducten in een gevarieerd eetpatroon het risico niet verhoogt. Integendeel, het doet het risico zelfs dalen met 20 tot 40 procent.”

Overdreven

Naar borstkanker en het drinken van melk is minder onderzoek gedaan, maar er is tot nu toe geen effect, positief dan wel negatief, aangetoond. Bij prostaatkanker zijn er wel studies die lijken aan te tonen dat overdreven consumptie van calcium het risico op deze ziekte vergroot. "Maar overdreven is dan echt wel overdreven. Dan denken we bijvoorbeeld aan sommige Amerikanen, die zich volproppen met voedingssupplementen. Of aan echte melkliefhebbers die elke dag 1 of 2 liter melk drinken!", zegt professor Bourre daarover.

Niet in de ban

Het laatste woord over melk is vast nog niet gezegd. Ook in de toekomst zullen er ongetwijfeld nieuwe onderzoeken gepubliceerd worden, met tegenstrijdige uitkomsten. Maar eigenlijk is het met melk net zo als met veel andere producten: het verdient een plaats in een evenwichtig voedingspatroon, mits je het met mate drinkt. Niet als toverdrank die je spieren explosief doet groeien of je beschermt tegen elke gezondheidskwaal, maar ook niet als drank die je eigenlijk in de ban zou moeten doen.

Bronnen: Gezondheidsnet, Voedingscentrum en Fitsociety

Foto: Shutterstock

  • Datum: 02-05-2016
#Sportvoedingsweetje #Gezondheid #Voedingsstoffen

Lees ook