Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

1. Sla

Sla kun je eigenlijk altijd eten: als groente gecombineerd met aardappels, als onderdeel van een pastamaaltijd of als basis voor een gezonde salade bijvoorbeeld. Maar de vezels, normaal heel goed voor je, kunnen een nare werking op je maag hebben als je gaat trainen. Denk aan een opgezette buik en vervelende gasvorming. Zweer je toch bij sla? Meng het dan door je smoothie. 

2. Avocado

Nog zo’n goed onderdeel van een gezond voedingspatroon. Maar de gezonde vetten die in deze vrucht zitten zijn traag verteerbaar. Je lichaam gaat daarom de strijd met zichzelf aan om dit proces in werking te houden en voor bloedtoevoer te zorgen. Jij kan daar last van krijgen in de vorm van buikkrampen. En die komen niet echt van pas als jij je net staat uit te sloven op de crosstrainer of de loopband. 

3. Gekruid eten

Is jouw motto bij de maaltijd: hoe heter, hoe beter? Bedenk dan dat je gekruid eten vlak voor een trainingssessie beter kunt laten staan. Het is moeilijk te verteren, met als gevolg dat je tijdens het sporten last kunt krijgen van maagzuur of de drang om te boeren. En op beide zit je in een drukke sportschool of tijdens een groepstraining vast niet te wachten.

4. Proteïnereep

Wat is het makkelijk: even snel een proteïnereep naar binnen werken om tijdens het hardlopen, fietsen of een andere duurtraining genoeg energie te hebben. Maar dat die repen zo lekker zijn komt doordat ze vaak boordevol suiker zitten. Met als gevolg dat je midden in je training zomaar een energiedip en een slap gevoel kunt krijgen. Check in elk geval goed het etiket van de reep die je mee wilt nemen om uit te vinden wat er allemaal in zit. Zie daarbij de ‘verborgen suikers’ niet over het hoofd.

5. Hummus

Hummus is net als sla ideaal om lekkere combinaties te maken. Deze dip op basis van kikkererwten eet je bijvoorbeeld op een broodje of meng je door je salade. Maar in de uren voor je training kun je dit beter niet doen. Hummus bevat veel complexe koolhydraten, die erom bekend staan dat ze traag verteren. Het gevolg is dat je tijdens je training, net als wanneer je sla eet last, kunt krijgen van een opgezwollen buik en gasvorming.

Bron: Metronieuws.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 23-05-2016
#Sportvoedingsweetje

Lees ook