Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

De Kardingeheuvel in Groningen vormt het parcours van Kill the Hill, dat door de organisatie omschreven wordt als “lopen op het dak van de wereld in Groningen, één van de vlakste provincies van Nederland”. Op vrijdag 2 en zaterdag 3 september kun je zelf kiezen hoeveel rondes en hoogtemeters jij aankan. Er zijn afstanden van 2, 4, 8 en 16 kilometer, met in totaal respectievelijk 125, 250, 500 of 1.000 meter stijgen en dalen.

Goede basis

Maar voordat je begint aan zo’n sportieve uitdaging, is het natuurlijk verstandig om eerst goed te trainen op het omhoog en omlaag hardlopen. Daarvoor heb je in elk geval een goede basisconditie nodig. “Want als je conditie niet goed is, valt je techniek ook gauw in duigen”, zegt Aart Bakker, aandachtsfunctionaris berglopen bij de Atletiekunie en zelf ook ervaren in het lopen op oneffen terrein.

Sterke romp

In een beginnerscursus berglopen bouw je die conditie stap voor stap op, waarbij je meestal begint met één minuut hardlopen afgewisseld met één minuut wandelen. Zo kan iedereen het leren. “Ook een goede rompstabiliteit is belangrijk, want tijdens het omhoog en omlaag lopen spreek je die wat meer aan”, vult Aart aan.

Lekker ritme

Als hardloper ga je onderweg vast graag op zoek naar een lekker ritme dat je tijdens je hele training vast kunt houden. Op heuvelachtig terrein is zo’n cadans nog belangrijker, zegt Aart. “Als je bij het lopen van een marathon eigenlijk iets te hard gaat, kun je dat onderweg nog wel herstellen. Maar als je een heuvel of berg op gaat sprinten, gaat dat maar kort goed, daarna kom je er niet meer doorheen.”

Minder monotoon

Loop je bij het omhoog en omlaag hardlopen een groter risico op een blessure? Juist niet, zegt Aart. “Als je veel op oneffen terrein loopt maak je minder monotone bewegingen. En het is gebleken dat juist die monotone bewegingen voor de meeste blessures zorgen. Ook heb je als je veel op oneffen terrein loopt vaak een sterkere rompstabiliteit, waardoor je meer kunt opvangen en dus minder snel geblesseerd bent.”

Kies voor een lage hak

Bij het lopen op oneffen terrein zijn goede schoenen wel erg belangrijk. “Vooral in de afdaling”, zegt Aart. “Als je schoenen draagt waarvan de hak erg laag is, loop je minder kans om je enkel te verzwikken. Een schoen met een lage hak is dus een must.” 

Begin klein

“En tot slot: bouw het geleidelijk op”, voegt Aart nog toe. “Als je gelijk een grote tocht gaat lopen, is de kans groot dat je de andere dag de trap niet meer op en af komt.” Gelukkig heb je voor Kill the Hill nog ruim de tijd om je voor te bereiden. Wil je je inschrijven voor dit evenement in Groningen? Dat kan op http://killthehill.nl/inschrijven.

Volgende stap

Ben je toe aan een grotere sportieve uitdaging, met échte bergen? In het artikel Omhoog en omlaag hardlopen, hoe doe je dat? op Hardlopen.nl lees je ook meer over berglopen en wat daarbij komt kijken.

Foto: http://killthehill.nl

  • Datum: 21-04-2016
#Evenementen #Voorbereiding

Lees ook