Buitengewone lessen tijdens eerste editie Buitenlesdag

Op meer dan 120 scholen door het hele land kregen kinderen vandaag buiten les. Leerlingen van groep 4 van basisschool De Piramide in Utrecht gingen zelfs de hele dag naar buiten tijdens de Buitenlesdag, een initiatief van het project Gezonde Schoolpleinen.

Rekenen op het rekenplein

Omdat leerlingen zelf heel goed kunnen bedenken wat ze buiten willen doen mochten ze op De Piramide voor vandaag hun eigen lessen bedenken. Directeur John van Batenburg van de basisschool kijkt terug op een erg geslaagde dag. “We hebben het allemaal als zeer positief ervaren”, vertelt hij. “Op ons Gezonde Schoolplein dat afgelopen jaar is gerealiseerd hebben we onder andere rekenles gegeven op het speciale rekenplein.”

undefined

Ook gewone lessen

Zelf stond de schooldirecteur ook even voor de buitenklas. “Ik heb Nederlandse les gegeven in het klimtoestel in de vorm van een vliegtuig dat op ons schoolplein staat. De kinderen hebben ook dinosaurusbotten gezocht in de zandbak. Het was dus een combinatie van lessen die de leerlingen zelf mochten bedenken en gewone lessen zoals rekenen, taal en Engels.”

Vaker naar buiten

De Buitenlesdag valt samen met de presentatie van de Rapportage Buitenles van DUO en een literatuurstudie naar het belang van buitenlessen voor het kinderbrein. Leerkrachten zien overwegend positieve effecten van buiten lesgeven, zo blijkt uit het onderzoek van DUO. Ze denken dat leerlingen graag buiten les zouden hebben, en dat de ideale verhouding tussen binnen en buiten les krijgen 75/25 is.

undefined

0,5 procent

Op dit moment is de verhouding gemiddeld 99,5 procent binnen les en 0,5 procent buiten. Ook twee derde van alle leerkrachten zou vaker buiten les willen geven. Vakken als rekenen, natuuronderwijs, kunstzinnige vorming, verkeer en gym kunnen volgens de leerkrachten bijvoorbeeld prima buiten gegeven worden.

Taakgerichter

Wetenschapsjournalist Mark Mieras onderzocht in een literatuurstudie het belang van buitenles voor het kinderbrein. Daaruit blijkt onder andere dat met meer sport en spel, meer beweging, een beter lichaamsbesef en meer vrije speeltijd leerlingen cognitief beter kunnen presteren. Basisschoolleerlingen die buiten hebben gespeeld gedragen zich beter in de klas en zijn taakgerichter. Daarnaast presteren kinderen die tijdens het leren hun lichaam gebruiken beter in de les.

undefined

Gezond Schoolplein

Vanuit het project Gezonde Schoolpleinen helpen Jantje Beton, IVN, het RIVM Centrum Gezond Leven, de PO-Raad, VO-raad en MBO Raad tot eind 2016 in totaal zeventig scholen uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs met de realisatie van een Gezond Schoolplein. Een Gezond Schoolplein geeft leerlingen de ruimte om te leren, bewegen en spelen in een uitdagende, groene en rookvrije omgeving.

Ontzettend leuk

Dat heeft een gunstig effect op de gezondheid, concentratie en leerprestaties, zegt Rinda den Besten, voorzitter van de PO-raad: “Scholen spelen een belangrijke rol in het bevorderen van een gezonde leefstijl van kinderen. Buiten leren en spelen is hier een mooi voorbeeld van. Leerlingen presteren hierdoor beter en het is goed voor hun ontwikkeling. En het is ook nog eens ontzettend leuk!”

Publicatiedatum: 12-04-2016