Het mooie van pannenkoeken is dat je er eindeloos mee kunt variëren. Je kijkt er vast niet vanop dat een pannenkoek waarop je een flinke laag stroop of poedersuiker doet niet zo gezond is. En dat geldt ook voor een pannenkoek met bacon, waarin veel verzadigd vet zit.

E-nummers

Ook kant-en-klare pannenkoeken zijn minder gezond, omdat ze vaak E-nummers bevatten die zorgen dat de pannenkoeken houdbaar blijven. En zo staat ook witte bloem, meestal een belangrijk bestanddeel van een pannenkoek, bekend als niet zo gezond. 

Banaan en eieren

Maar er zijn tal van manieren om je pannenkoek wél gezond te maken. Wist je bijvoorbeeld dat er helemaal geen meel en melk aan te pas hoeven te komen om een lekkere pannenkoek te bakken? Ook met de basisingrediënten banaan en eieren, beide goed voor spierherstel en energie, bak je al pannenkoekjes. 

Bloedsuikerspiegel

Daar kun je bijvoorbeeld een snufje kaneel aan toevoegen, dat zorgt voor een stabielere bloedsuikerspiegel en een betere spijsvertering: fijn als je na het eten gaat trainen. Wees ook creatief in het beleggen van je pannenkoek. In plaats van stroop, jam of poedersuiker kun je bijvoorbeeld ook kiezen voor frambozen, bosbessen of in plakjes gesneden aardbeien. 

Quinoameel

Bak je je pannenkoeken toch liever met melk en meel, dan zijn volkorenbloem, speltbloem en boekweitmeel enkele goede alternatieven voor witte bloem, net als havermout en quinoameel. Quinoapannenkoeken bijvoorbeeld hebben als voordeel dat je ze ook kunt nemen als je glutenvrij eet en dat ze alleen langzame koolhydraten bevatten: een goede basis voor als je gaat trainen.

Bronnen: Sportrusten, Culy.nl en ilovehealth.nl

Foto: Shutterstock

 

  • Datum: 07-03-2016
#Sportvoedingsweetje #Voedingsstoffen #Tussendoortje #Lunch #Hoofdmaaltijd #Ontbijt

Lees ook