Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

1. Op de helling

Op de loopband hoef je niet te wachten tot er een steil stuk weg, heuveltje of viaduct opdoemt om je training wat zwaarder te maken. Met één druk op de knop zorg je voor een helling van 5 of meer graden in je parcours en maak je je training een stuk pittiger.

2. Speel met snelheid

Ook de snelheid van de loopband kun je zelf bepalen. Dat maakt de loopband erg geschikt voor het doen van een intervaltraining. Na een stukje op volle snelheid doe je het weer even wat rustiger aan om daarna de pas er weer flink in te zetten.

3. Van je hakken naar je billen

Doe tijdens het hardlopen eens een oefening die goed is voor je heupen en beenspieren, zoals met je hakken je billen aantikken. Met zo’n leuke oefening tussendoor gaat je training veel sneller.

4. Ellebogenwerk

Een andere oefening doe je door tijdens het hardlopen met je rechterelleboog naar je linkerknie te bewegen en daarna met je linkerelleboog naar je rechterknie. Ook kun je proberen om je knieën zo hoog mogelijk de lucht in te heffen. Zo wordt je training niet alleen leuker, maar ook effectiever.

5. Dans

Een groot voordeel van de loopband is dat je niet hoeft op te letten of er misschien een obstakel op je pad komt zoals een loszittende tegel, een boomtak of een stoeprand waar je over kunt struikelen. Je kunt ongestoord rennen en dus ook best iets anders dan anders doen. Wissel je looppassen bijvoorbeeld eens af met danspassen.

6. Neem een break

Vind je rennen op de loopband echt saai? Breek je training dan op in stukjes. Doe eerst een kwartiertje hardlooptraining, wissel daarna af met krachttraining, fietsen, roeien of iets anders, en doe dan nog een blokje looptraining.

7. Twee in één

Tijdens het trainen op de loopband heb je mooi de tijd om naar dat nieuwe album van je favoriete artiest te luisteren of om die podcast te beluisteren die al een tijdje op je telefoon staat. En in steeds meer sportscholen kun je op de loopband ook je favoriete tv-programma kijken. Wedden dat je training voorbij vliegt?

Bronnen: Girlsscene en Runtodream

Foto: Shutterstock

  • Datum: 27-03-2016
#Tipvandeweek #Hardlopen #Materiaal #Motivatie

Lees ook