Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Clubprofiel! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Clubprofiel zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Je zou het misschien niet verwachten van een attribuut dat er zo eenvoudig uitziet, maar hoepelen heeft veel positieve effecten op je lichaam. Hoelahoepen maakt je buik-, been-, bil- en rugspieren sterker, doet de omvang van je taille afnemen, maakt je rug en heupen soepeler en verbetert je rompstabiliteit.

400 calorieën

En dan hebben we nog niet eens genoemd dat je door te hoepelen een betere motoriek krijgt, dat het je spijsvertering bevordert, dat het goed is voor de doorbloeding en dat je conditie erop vooruit gaat. Met een hoepelwork-out kun je bovendien tot wel 400 kilocalorieën per uur verbranden: meer dan tijdens een les pilates of power yoga.

Fitnesshoepel

De hoepel waar je als kind mee speelde is aan de lichte en kleine kant om een goede training mee te doen. Een goede fitnesshoepel heeft meestal een diameter van 91 tot 106 centimeter en een gewicht tussen de 0,9 en 3 kilogram. Zwaardere hoepels zijn makkelijker van de grond te houden dan de lichtere exemplaren.

De juiste hoepel

Bepaal aan de hand van je tailleomvang, gewicht en lengte voor welke hoepel jij kiest. Plaats je de hoepel voor je op de grond, dan moet hij qua hoogte tussen je taille en je borst komen. Hoe groter de omvang van je taille, hoe groter de diameter van je hoepel moet zijn.

Ontspannen en stabiel

Heb je een goede hoepel aangeschaft, dan is het tijd om te gaan trainen. Zet hiervoor je voeten op heupwijdte van elkaar en plaats je ene voet voor de andere. Sta rechtop en zak een klein stukje door je knieën, zodat je lichaam ontspannen, stabiel en evenwichtig aanvoelt. Zet de hoepel tegen je rug en geef hem een duwtje om te beginnen.

Ritme

Om de hoepel in beweging te houden maak je met je lichaam ritmische, schommelende bewegingen naar achteren en naar voren, waarbij je je gewicht steeds van de ene naar de andere voet verplaatst. Je hebt misschien even tijd nodig om deze beweging goed te leren, maar laat je niet uit het veld slaan als de hoepel de eerste paar keren op de grond valt, want deze beweging is effectiever dan het draaien van je heupen.

Wisselen

Houd tijdens het hoelahoepen je buikspieren aangespannen en probeer regelmatig van richting te wisselen. Doe je dat niet, dan zul je zien dat één kant van je lichaam snel slanker en strakker wordt dan de andere. Wil je je hoepeltraining nog uitdagender maken, til dan bijvoorbeeld afwisselend je knieën op, verhoog je tempo of doe tegelijk met het hoepelen oefeningen voor je armspieren.

Bronnen: Gezondheidsnet en Women’s Health

Foto: Shutterstock

  • Datum: 15-03-2016
#Fitness #Materiaal

Lees ook