Het duurt niet lang meer voordat het lente is. Tijd om je warme trui of vest te verruilen voor een T-shirt. En voor je het weet is het alweer hoog zomer en kun je lekker in bikini naar het strand of het zwembad. Een fit en strak zomerlijf krijg je niet van de ene op de andere dag, maar als je met deze tips aan de slag gaat, ben je ruim op tijd.

1. Stop pit in je training

Hardlopen of trainen op de cardio-apparaten in de sportschool is leuk en makkelijk, omdat je er bijna niet bij na hoeft te denken. Maar je lichaam went snel aan de belasting, waardoor je wel calorieën verbrandt, maar geen superstrak lichaam krijgt. Combineer je je cardiotraining met een high intensity interval training, bijvoorbeeld met korte sprints omhoog, dan geef je je lichaam een flinke trainingsprikkel en versterk je je spieren.

2. Train je hele lichaam

Het is een fabeltje dat je alleen maar sit-ups moet doen om een platte buik te krijgen. Ook al doe je honderd herhalingen van je buikspieroefeningen, het vet rond je middel raak je er niet mee kwijt. Om je buikspieren zichtbaar te maken moet je een laag vetpercentage hebben. Daarvoor doe je een complete training met veel aandacht voor de grote spiergroepen, in combinatie met een gezond voedingspatroon. Een goede oefening voor je buikspieren: ga op het puntje van een stoel zitten en til je benen op. Houd ze ongeveer een halve minuut een stukje boven de vloer. Doe vijf herhalingen van deze oefening om je buikspieren flink aan het werk te zetten.

3. Boost aan je billen

Ook strakke billen zijn een belangrijk onderdeel van een zomer-proof lichaam. Een makkelijke oefening om je bilspieren te trainen is om ze samen te knijpen en dat twintig seconden vast te houden. Probeer dit minstens tien keer op een dag te doen voor een goed resultaat.

4. Sterke benen

Je benen maken de drie B’s (buik, billen, benen) compleet. Ook voor gespierde beenspieren kun je oefeningen doen op een stoel. Ga zitten en strek je been helemaal uit. Lift je bovenbeen van de stoel en breng het weer terug. Doe een setje van twintig herhalingen per been. En zelfs tijdens het koken of de afwas kun je aan sterke en slanke beenspieren werken, bijvoorbeeld door je rechterbeen dertig keer zijwaarts te liften en daarna hetzelfde te doen met je linkerbeen.

5. Doe het niet alleen

Ga je straks samen met je vriendinnen naar het strand, train dan ook samen voor dat felbegeerde strakke zomerlichaam. Zo kun je elkaar gemotiveerd houden. Ook online zijn er plekken waar je support kunt vinden, bijvoorbeeld op het internationale platform Get Bikini Body Confident van Kayla Itsines. In de Bikini Body Guide werk je twaalf weken lang aan het trainen van je buik, benen en armen.

Bronnen: Fitsociety.nl, Gezondheidsnet en Kaylaitsines.com

Foto: Shutterstock

  • Datum: 11-03-2016
#Fitness #Overgewicht

Lees ook