Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Bij freerunnen train je spieren in je hele lichaam. Doordat je goed moet focussen, is deze sport bovendien een goede uitlaatklep, bijvoorbeeld na een stressvolle dag op school of op je werk. Ben je er klaar voor? Zo begin je:

1. Start bij de basis

Laat die salto’s eerst nog maar even zitten en begin met zogenoemde vaults: basisbewegingen over obstakels. Het is goed om die eerst onder de knie te krijgen voordat je verder gaat.

2. Ken je grenzen

Jij kent je grenzen zelf het best en weet precies wat je wel en niet durft. Ga niet over je grenzen heen, veiligheid staat voorop!

3. Herhaal tricks

Hoe vaker je een trick herhaalt, hoe beter je erin wordt. Zo verleg je je grenzen in plaats van dat je eroverheen gaat.

4. Leer van de besten

Je kunt natuurlijk zelf blijven oefenen, maar je leert de tricks sneller van een zogeheten spotter die al wat verder is dan jij. Hij of zij kan je tips geven en je moves analyseren. In turnhallen en gymzalen worden regelmatig evenementen georganiseerd waar je in een veilige omgeving de fijne kneepjes kunt leren van anderen.

5. Sluit je aan bij de freerunning community

Freerunners vinden het leuk om elkaar te helpen. Loop je tijdens je parkour ergens tegenaan of wil je andere freerunners bij jou in de buurt leren kennen? Like dan de Facebook-pagina’s van Unity Freerun en van Free-run Nederland, waar je vragen kunt stellen en oproepen kunt posten voor het vinden van collega-freerunners.

6. Doe push-ups en pull-ups

Hoe sterker je lichaam is, hoe kleiner de kans dat je een blessure oploopt. Doe je in de sportschool of thuis regelmatig push-ups en pull-ups, dan profiteer je daarvan als je op een muur of dak wilt klimmen.

7. Veiligheid voorop

Kijk voordat je gaat rennen en springen goed of jouw oefenplek vrij is van glas, spijkers en andere materialen waaraan je je zou kunnen bezeren. Check vooraf ook even of muren en bankjes stevig genoeg zijn.

 

Bron: Asics

Foto: Shutterstock

  • Datum: 18-03-2016
#Trends #Prestatieverbetering

Lees ook