Te veel bezig zijn met een gezonde leefstijl kan namelijk gemakkelijk omslaan in een obsessie. Voor je het weet ben je zo bezig met wat je wel en – vooral – niet mag eten dat je te weinig vitaminen, mineralen, eiwitten, koolhydraten en/of vetten binnenkrijgt, die juist allemaal zo belangrijk zijn voor je lichaam.

Emoties

Ook kan die fixatie op een gezonde leefstijl allerlei emoties met zich meebrengen, zoals schuldgevoel wanneer je toch een keer niet bent gaan trainen of wel een stuk taart hebt gegeten. Of je gaat zo opzien tegen de dagelijkse lunch met collega’s op je werk of een gezellige avond uit met vrienden dat je hen gaat ontwijken en in een sociaal isolement raakt of er ’s nachts van wakker ligt.

Anorexia athletica

Net als te veel met je voedingspatroon bezig zijn is ook te veel sporten niet goed. Anorexia athletica is een vorm van anorexia nervosa die vooral voorkomt onder (duur)sporters en bij sporten waar een laag lichaamsgewicht belangrijk is, zoals turnen, hardlopen, judo en dansvormen. Ook als je niet op topniveau actief bent, maar gewoon recreatief sport kun je hier last van krijgen.

Zo hard mogelijk trainen

Kenmerken van anorexia athletica zijn dat je zo hard en vaak mogelijk traint om maar extra calorieën te verbranden en dat je daarbij normaal of zelfs minder gaat eten. Hierdoor blijf je maar afvallen en kan ondergewicht ontstaan. Bij de variant boulimia athletica heb je last van eetbuien en compenseer je die door te vaak en extreem intensief te sporten.

Risicogroep

Als jij je maaltijden dagelijks zorgvuldig plant zit je nog niet meteen in de risicogroep. Maar als je geen zin hebt in dat romantische etentje met je partner of de verjaardag van een goede vriendin afzegt omdat je bang bent voor de verleiding van dat stuk taart, dat lekkere toetje of dat glas wijn, dan is het goed om jezelf kritisch af te vragen of je gezonde leefstijl je echt zoveel waard is dat je je sociale leven daarvoor helemaal wilt opofferen.

Goed en fout

Ook als jij tot op de calorie nauwkeurig kunt vertellen hoeveel je vandaag gegeten hebt, ben je iets te obsessief met gezond eten bezig. Dat geldt ook als je alleen maar in goed en fout eten denkt: zo is chocolade niet per se slecht voor je als je af en toe een stukje neemt en mag je, als je voor 80 procent gezond eet, binnen die andere 20 procent best ook minder gezonde dingen eten die je lekker vindt. Het gaat om de balans.

Gedrag doorbreken

Train je altijd maar door, ook als je een blessure of griepje hebt en het helemaal niet verstandig is om te sporten, kijk ook dan eens kritisch naar jezelf. Bij al dit ongezonde gedrag is het goed om na te gaan wat de echte oorzaak ervan is. Vaak heeft die niets te maken met zo fit of slank mogelijk willen zijn, maar met gevoelens van angst, verdriet, stress of andere emoties. Pas als je weet en erkent wat voor jou de oorzaak is, kun je (met hulp) zoeken naar een goede manier om je obsessieve gedrag te doorbreken.

Bronnen: Metro, Leontien.nl en Wikipedia

  • Datum: 11-02-2016
#Motivatie

Lees ook