Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Volgens wetenschappers uit Spanje is het deels gezonder om groenten te bakken dan ze te koken. Zij deden aan de universiteit van Granada onderzoek naar verschillende methodes waarop je groenten kunt bereiden, bijvoorbeeld koken in water en bakken in extra vierge olijfolie.

Voedingswaarde

Als de groenten in de olijfolie gebakken werden, bleven de antioxidanten beter behouden, ontdekten de onderzoekers. Ook nam de voedingswaarde door gebruik van deze bereidingstechniek soms zelfs toe. Omdat er aan het bakken van groenten in een koekenpan geen water te pas komt, lekken er tijdens het bereiden geen vitamines weg.

Veel calorieën

Toch kleeft er ook een nadeel aan het bakken van groenten. Tijdens het bakken nemen ze namelijk olie of vet op. Je lichaam heeft gezonde vetten nodig, maar ze zijn ook relatief rijk aan calorieën. Eet je regelmatig gebakken groenten, dan krijg je waarschijnlijk dus meer calorieën binnen.

Advies Voedingscentrum

Het Voedingscentrum adviseert je daarom om bij het bakken te kiezen voor plantaardige oliesoorten of voor vloeibaar bak- en braadvet. Anders dan de Spaanse wetenschappers raadt het Voedingscentrum extra vierge olijfolie af, omdat bij verhitting van deze olie ongezonde stoffen ontstaan.

Varieer

Een andere tip van het Voedingscentrum is om veel te variëren in de manieren van bereiden: bijvoorbeeld tussen koken, bakken, stomen en bereiden in de oven. Kies je voor koken, dan is het een aanrader om je groenten zelf te snijden, omdat voorgesneden groenten minder vitamine C kunnen bevatten dan de ongesneden variant.

Tips tegen vitamineverlies

Nog enkele tips om meer vitamines te behouden: houd bij het koken de deksel op de pan, zodat er niet veel zuurstof bij kan komen, en zet je groenten op in kokend water. Kook je ze eerst een tijdje in water op een lagere temperatuur, dan gaat er meer vitamine C verloren. Kook je kort en met weinig water, dan blijft er juist meer vitamine C behouden.

Bron: Voedingscentrum

Foto: Shutterstock

  • Datum: 22-02-2016
#Sportvoedingsweetje #Onderzoek #Vitamines #Voedingsstoffen

Lees ook