Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

De wetenschappers pakten dit onderzoek grondig aan: gedurende 24 jaar volgden ze 124.086 mensen, verdeeld over drie studies. In de studie stond het verband tussen het gewicht van de deelnemers en hun consumptie van fruit en groenten dat rijk is aan flavonoïden centraal. Flavonoïden zijn antioxidanten die van nature aanwezig zijn in plantaardige voedingsmiddelen. Vaak is de kleur van groenten en fruit afkomstig van flavonoïden.

Verband

De wetenschappers ontdekten in hun onderzoek een verband tussen een hogere consumptie van flavonoïden en op gewicht blijven, of zelfs wat gewicht kwijtraken. Het verband was te zien bij deelnemers van alle leeftijden en zowel bij mannen als bij vrouwen. “Eén enkele portie van deze vruchten per dag kan al een belangrijke impact hebben op de gezondheid”, constateren de onderzoekers.

Bosbessen

Nu ben je vast nieuwsgierig in welke soorten fruit die flavonoïden het meest zitten. In het onderzoek bleek dat bosbessen het grootste effect hebben, omdat deze fruitsoort de grootste concentratie flavonoïden bevat. Ook pruimen, appels, peren, aardbeien en druiven scoorden goed.

Advies van het Voedingscentrum

Ook het Voedingscentrum geeft je, los van de gezondheidseffecten van flavonoïden, het advies om veel fruit te eten, volgens de Schijf van Vijf. Wel raadt het Voedingscentrum je af om nu maar te zorgen dat je zo veel mogelijk van deze flavonoïden binnenkrijgt, bijvoorbeeld in de vorm van voedingssupplementen of producten met toegevoegde flavonoïden. Dat kan mogelijk schadelijk zijn, waardoor je het maar beter veilig bij bosbessen, pruimen, appels en de andere fruitsoorten kunt houden.

Bronnen: British medical journalVoedingscentrum

Foto: Shutterstock

  • Datum: 15-02-2016
#Sportvoedingsweetje #Onderzoek #Overgewicht #Voedingsstoffen

Lees ook