Sperziebonen, snijbonen, tuinbonen, witte bonen, bruine bonen, kapucijners, linzen, kikkererwten, kidneybonen: samen met nog meer dan duizend soorten behoren ze allemaal tot de bonen. De manier waarop jij je bonen koopt, lekker makkelijk in een blik of pot uit de supermarkt of vers bij de groenteboer of de biologische winkel, maakt voor de voedingswaarde geen verschil. Bonen uit een blikje zijn even gezond als verse bonen uit een zak.

Erben Wennemars

Ook Nederland doet mee aan het Internationale Jaar van de Boon, met een campagne onder de naam ‘Blije Boon’. Samen met tv-kok Mathijs Vrieze luidde oud-wereldkampioen schaatsen Erben Wennemars het jaar onlangs officieel in met een Hollands winterfeest met een schaatsclinic op het Museumplein in Amsterdam en een proeverij van bonengerechtjes.

Bron van energie

Bonen staan bekend als energiebommetjes en zijn dus een goede basis van je maaltijd om te zorgen dat jij je training vol kunt houden of om je energievoorraad na het sporten weer aan te vullen. “Bonen leveren langdurige energie, die je goed kunt gebruiken als je beweegt en sport”, vertelde Erben tijdens de schaatsclinic. “Ik ben een groot liefhebber en eet graag bonen voor of na een training of clinic.”

Veel variatie

Volgens kok Mathijs zijn we vergeten wat je allemaal met bonen kunt doen. “Bonen zijn niet alleen supergezond, maar vooral heel erg lekker. De variatiemogelijkheden zijn oneindig. Daarom inspireer ik graag met recepten, want de boon is gelukkig weer hip.”

Recepten

Ben jij nog op zoek naar een lekker bonenrecept voor de dag dat je training op het programma staat? Neem dan een kijkje op de receptenpagina van Blije Boon, waar je onder andere inspiratie vindt voor het maken van een bonenburger van kapucijners en geroosterde pompoensoep met linzen en snelle chili con carne.

Bronnen: Voedingscentrum en Blije Boon

Foto: Shutterstock

  • Datum: 18-01-2016
#Sportvoedingsweetje #Voedingsstoffen

Lees ook