Als het gesneeuwd of gevroren heeft, wordt het glad op straat. En als het dan ook nog gaat regenen is het extra oppassen, want dan ontstaat ijzel en wordt het echt spekglad. Doordat je minder grip hebt op het wegdek waarop je loopt, wordt de kans dat je valt bij gladheid een stuk groter. Hiermee loop je ook meer risico op een blessure.

Verzwikte enkel

Misschien kom je er bij een valpartij vanaf met een schaafwond of een blauwe plek, maar het kan ook vervelender aflopen. Een verzwikte enkel en geïrriteerde spieren en pezen zijn de meest voorkomende blessures bij gladheid. Gelukkig zijn er wel een paar voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen bij het sporten op besneeuwd of bevroren wegdek.

Rekoefeningen

Neem de tijd voor je warming-up en ruim daarin plek in voor dynamische rekoefeningen. Voor je het weet glijd je bij een val immers zo ver door dat je bijna in een spagaat staat. Besteed vooral aandacht aan het rekken van de spieren aan de binnenkant van je bovenbenen.

Looptempo aanpassen

Hoe gladder het op straat is, hoe meer je je looptempo moet aanpassen. Check voordat je aan je training begint altijd of er waarschuwingen van het KNMI zijn om niet de straat op te gaan (bij code rood) of onderweg goed op te passen (bij code oranje of geel). Wat voor automobilisten geldt, is ook van toepassing voor jou als sporter.

Kleinere passen

Pas niet alleen je hardlooptempo aan, maar ook de grootte van je passen. Als je kleinere stappen zet, hoeft je lichaam minder te corrigeren en neemt de kans op pees- en spierirritaties af. Maak ook weer niet te kleine passen, want dan komen je benen wel erg vaak onnodig neer en wordt de schokbelasting groter. Ook dat is niet goed voor je lichaam.

Doe eens iets anders

Is het echt te glad om te gaan hardlopen, bootcampen of een andere buitensport te doen en kun je door de weersomstandigheden ook niet naar de sportschool? Vervang je vaste training dan eens door een andere vorm van sport: bijvoorbeeld een thuistraining met krachtoefeningen of een yogales met begeleiding via YouTube.

Bronnen: VeiligheidNL en Losse Veter

Foto: Shutterstock

  • Datum: 10-01-2016
#Tipvandeweek #Preventie #Veiligheid #Hardlopen #Blessures

Lees ook