In de afgelopen week namen 72 op de 100.000 Nederlanders contact op met de huisarts met griepverschijnselen. In de week daarvoor waren dat er 82 op de 100.000. Daarmee kan officieel gesproken worden van een griepepidemie. Opvallend is dat vooral 15- tot 64-jarigen getroffen zijn door de griep. Mensen van 65 jaar en ouder zijn tot nu toe minder vaak ziek, zo blijkt uit De Grote Griepmeting. Ook lijkt het erop dat in het oosten van Nederland meer mensen getroffen zijn door de griep dan in de rest van het land.

Verzwakt immuunsysteem

Een griepepidemie duurt gemiddeld twaalf weken, maar in de afgelopen winter was er een uitschieter naar 21 weken. Tijdens zo’n griep gebeurt er van alles met je lichaam: je immuunsysteem is verzwakt en je lichaam kan alle energie gebruiken om beter te worden.

Verwaarloosbaar effect

Neem dus rust als jij grieperig bent en laat je training even voor wat die is. Dat je door te sporten de ziekte ‘eruit kunt zweten’ is echt een fabeltje. Te snel weer beginnen met trainen is om verschillende redenen niet verstandig. Ten eerste is het effect van een training verwaarloosbaar als je nog ziek bent. Je loopt zelfs een grotere kans om overtraind te raken omdat je verzwakte lichaam de trainingsarbeid nog niet aankan.

Longontsteking

Trainen als je ziek bent ondermijnt ook je afweersysteem, met als gevolg dat je sneller een andere ziekte oploopt. Begin je alweer te trainen voordat je goed uitgeziekt bent, dan kun je een (lang aanhoudende) ontsteking van je luchtwegen oplopen, zoals een longontsteking of chronische bronchitis.

Wees voorzichtig

In het ergste geval kan doorsporten met koorts tot een infectie van je hartspier leiden waardoor je plotseling hartpatiënt wordt. Gelukkig komt dat niet heel vaak voor, maar het is vast het laatste waar je op zit te wachten. Wees daarom voorzichtig, ook als je weer wat opgeknapt bent. Je lichaam heeft dan nog een paar dagen rust nodig om te herstellen. Als basisregel kun je aanhouden dat je bij koorts het dubbele aantal dagen dat de koorts heeft geduurd niet moet sporten. Heb je vier dagen koorts gehad, dan mag je na acht dagen weer beginnen met trainen.

Nek check

Ben je wel verkouden, maar heb je geen koorts of griep, dan kun je wel doortrainen. De zogenaamde nek check is een goed ezelsbruggetje om te bepalen of je wel of niet kunt sporten. Heb je alleen ziekteverschijnselen boven je nek, zoals keelpijn, oorpijn of neusverkoudheid, dan mag je sporten. Heb je (ook) last van ziekteverschijnselen onder je nek, zoals hoesten, koorts, kortademigheid, een verhoogde hartslag in rust of spierpijn in je armen en benen, dan luidt het advies om niet te trainen.

Lager pitje

Doe je trainingen als je verkouden bent wel op een wat lager pitje. Train wat minder vaak, wat korter en wat minder intensief. Na een dag of vijf tot zeven ben je meestal van je verkoudheid of griep verlost en na tien tot veertien dagen ben je weer helemaal de oude. Beterschap!

Bronnen: Sportzorg.nl, De Stentor en Grote Griepmeting

Foto: Shutterstock

  • Datum: 24-01-2016
#Tipvandeweek

Lees ook