Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Als je tijdens het sporten een blessure oploopt, werk je soms bij de fysiotherapeut aan je herstel, maar meestal neem je gewoon een periode rust totdat je kwetsuur genezen is. Nadeel daarvan is dat je meestal een grote achterstand op je trainingsschema oploopt. Sportzorg.nl helpt je om toch in vorm te blijven tijdens je herstel en sneller weer fit te geraken. In korte instructievideo’s geven sportmedici je advies over hoe je je spieren kunt versterken en stabieler kunt maken.

Sportzorg.nl heeft in samenwerking met een aantal sportartsen 31 nieuwe filmpjes ontwikkeld met oefeningen voor de sporter. Dit zijn oefeningen voor de knie, achillespees en lies.In het verleden zijn al filmpjes met oefeningen voor versterking van beenspieren en rompstabiliteit gemaakt. 

Vanuit huis

De bedoeling is dat je met behulp van die video’s je spieren versterkt, waardoor je blessure sneller geneest of de kans dat je een kwetsuur oploopt kleiner wordt. De oefeningen zijn eenvoudig thuis uit te voeren.

Er zijn filmpjes voor als je bijvoorbeeld een enkelblessure hebt of met knieklachten kampt. Dankzij de korte video’s leer je op een eenvoudige manier hoe je je enkels kunt versterken. Dat is belangrijk om de stabiliteit van de enkel te verbeteren en de kans op herhaling te verminderen. Je kunt de oefeningen gewoon in je huis- of slaapkamer uitvoeren en dus thuis aan je herstel werken!

Proefschriften

Je hoeft er niet aan te twijfelen of de filmpjes je daadwerkelijk zullen helpen, want de oefeningen zijn afkomstig uit proefschriften van diverse sportartsen en dus wetenschappelijk bewezen effectief.

Overigens is het van groot belang om voor het stellen van een diagnose, het bepalen van het startmoment, de opbouw en eventuele aanpassingen te overleggen met een (sport)fysiotherapeut of sportarts.

Mocht je geblesseerd raken en wil je je herstel versnellen of voorkomen dat je opnieuw een tijdje langs de kant staat, bekijk dan hier of het filmpje over jouw aandoening erbij staat. Daar vind je ook heel veel bruikbare oefeningen en andere nuttige informatie over het herstel van blessures.

 

Bron: Sportzorg.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 27-12-2015
#Tipvandeweek #Blessures #Preventie

Lees ook