Afgelopen vrijdag vond in Amsterdam het symposium Licht, Donker en Slaap plaats, waarin onder andere de invloed van slaap en licht op sportprestaties werd besproken. Zo kun je als je een verre reis gaat maken en ook in het buitenland wilt blijven sporten met lichttherapie je prestaties beïnvloeden. Ga je naar China of naar Amerika, dan kun je met deze therapie al voor je vertrek in het ritme van dag en nacht in dat land komen.

Beter slapen

De lichttherapie, waarbij je achter een box gaat zitten die daglicht nabootst, is vooral zinvol voor topsporters, of wanneer je bijvoorbeeld aan de andere kant van de wereld een marathon gaat lopen. “Sporters met een jetlag winnen geen medaille”, vertelde lichtdeskundige Toine Schoutens daarover in het NOS Radio 1 Journaal. “Je kunt met lichttherapie overdag, hoe gek het ook klinkt, je slaap ’s nachts beïnvloeden. Als je veel licht neemt overdag en veel duisternis ’s nachts slaap je beter.”

Op vaste tijden naar bed

Maar ook als recreatieve sporter kun je de tips over slaap en licht in de praktijk brengen, bijvoorbeeld door op vaste tijden naar bed te gaan en ook weer op te staan. Hoe meer regelmaat er in je slaaptijden zit, hoe beter je over het algemeen slaapt. Ook helpt het volgens Toine als het in je slaapkamer goed donker is.

Tablet en telefoon uit

Blauw licht, dat vooral afkomstig is van tablets, telefoons en televisies, zorgt er juist voor dat je slaap- en waakritme verstoord raakt. “Als je goed wilt slapen ’s nachts moet je geen blauw licht nemen”, aldus Toine op Radio 1. Ook al is het dus nog zo verleidelijk om dat binnengekomen appje ’s avonds laat nog te lezen of je Facebook nog één keertje te checken voor het slapen gaan, laat al je apparaten uit als je in bed ligt of verban ze helemaal uit je slaapkamer. Je zult zien dat je beter slaapt en daardoor overdag meer uit je training haalt.

Bron: NOS

Foto: Shutterstock

  • Datum: 15-12-2015
#Onderzoek #Prestatieverbetering

Lees ook