Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

“Ik doe graag aan bootcamp en aan hardlopen omdat je dat buiten kunt doen in de frisse lucht”, vertelt Roos. “Dat is volgens mij een goed tegenwicht tegen het vele binnenzitten. En voor deze sporten heb je niets nodig, alleen je eigen lijf. Als het wat kouder wordt, is ook goede kleding belangrijk. Ik zeg altijd: ‘Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel.’ “

Elke dag naar buiten

“Aan het begin van dit jaar had ik me voorgenomen om elke dag minimaal een uur buiten te sporten. Ook wilde ik dit jaar mijn certificaat voor bootcamptrainster halen. Op een paar dagen na is het gelukt om elke dag buiten te zijn. Alleen drie dagen niet toen ik in het ziekenhuis lag omdat ik mijn rug en schouder gebroken had.”

Behoorlijke klap

“Die blessure liep ik in april op tijdens het paragliden. Daarbij ben ik drie tot vijf meter naar beneden gevallen en heb ik een behoorlijke klap gemaakt. Gelukkig had ik net daarvoor mijn certificaat voor bootcampinstructeur gehaald. Ik was net twee weken bezig om bootcamptrainingen te geven.”

Bikkelen

“In het begin na mijn val was ik vooral bezig met overleven en was ik blij dat het niet veel erger was afgelopen. Omdat ik naast de bootcamptrainingen ook nog een eigen bedrijf heb, Action in mind, waarmee ik leefstijladvies geef op het gebied van voeding, bewegen en ontspannen, moest ik goed kijken wat ik wel en niet kon doen. Dat was echt bikkelen. Toch was ik blij dat ik wel iets kon doen, want het sporten hielp mij ook door die periode heen.”

Wandelen gaan waarderen

“Omdat ik niet van binnen zitten houd pakte ik vrij snel het wandelen alweer op. Doordat dat het enige was wat ik in het begin mocht doen, ben ik wandelen meer gaan waarderen. Eerst dacht ik: daar begin ik wel aan als ik 75 of 80 ben. En in het begin mocht ik nog niet heel lang wandelen, dus liep ik steeds hetzelfde rondje. Maar nu ga ik, als ik een rustdag heb, wandelen om toch in beweging te blijven. Ik heb zelfs al een wandeling van 20 kilometer gemaakt.”

Beter verplaatsen

“Doordat ik zelf weer van nul af aan moest beginnen met het opbouwen van mijn conditie, hoewel ik natuurlijk wel een goede basisconditie had, kan ik me nu nog beter verplaatsen in mensen met overgewicht en/of weinig conditie, aan wie ik veel training geef. Ik heb er nu meer zicht op hoe zwaar het voor hen is om te beginnen met trainen. Mijn blessure was een harde les, maar ik heb er ook iets aan gehad. En inmiddels ben ik weer volop aan het hardlopen, al loop ik ook nog steeds bij de fysiotherapeut.”

Oude niveau

“Inmiddels ben ik ook bezig met een opleiding tot hardlooptrainer. In 2016 hoop ik helemaal op mijn oude niveau terug te komen. Ik ben er al bijna, maar de laatste loodjes zijn het lastigst.”

Foto header: Shutterstock

  • Datum: 21-12-2015
#Wandelen #Hardlopen #Kijk ik sport: terugblik op 2015

Lees ook