Een goed ontbijt geeft je een gezonde start van de dag. Het zet je darmen aan het werk en geeft je genoeg energie om de dag lekker te beginnen. Daarnaast levert het de nodige voedingsstoffen.

Aangenomen wordt dat je eerder te maken krijgt met overgewicht als je het ontbijt overslaat. Om te kijken of dit klopt is in Engeland een onderzoek uitgevoerd met 33 tengere volwassenen. De helft van de deelnemers moest zes weken lang elke ochtend voor elf uur minstens 700 calorieën tot zich nemen. De andere helft at tot het middaguur helemaal niet.

Fysiek actiever

De deelnemers werden voor en na het onderzoek onderzocht, zodat de wetenschappers verschillen konden ontdekken die meer inzicht geven in de effecten van het (niet) ontbijten. Uit de resultaten bleek dat de ruststofwisseling van beide groepen gelijk bleef en dat de ontbijtgroep later op de dag ook niet minder at dan de andere groep. Verder was er ook geen sprake van aankomen (extra gewicht) bij een van beide groepen.

Mensen die ontbeten, hadden in de middag en avond wel een constanter gehalte koolhydraten in hun bloed. Dit is goed voor je gezondheid, want als er sprake is van hoge pieken in het bloedglucosegehalte, worden doorgaans meer koolhydraten opgeslagen als vet. En daardoor kom je op termijn waarschijnlijk toch aan. Verder waren de mensen die een ontbijt nuttigden in de ochtend fysiek actiever, ook al betrof dat lichte inspanningen.

Energie

Het loont dus om ’s ochtends een maaltijd tot je te nemen. Maar wát is nou een goed ontbijt? Volgens het Voedingscentrum is je lichaam na een hele nacht zonder eten toe aan energie. Dat maakt het ontbijt een belangrijke maaltijd. Een goed ontbijt levert ongeveer 300 tot 400 kilocalorieën en een deel van de dagelijks benodigde voedingsstoffen. De basis is brood of ontbijtgranen, zoals muesli. Kies hierbij het liefst voor de volkoren varianten en ontbijtgranen zonder toegevoegd suiker en beleg je brood met magere kaas en andere soorten beleg met weinig calorieën. Ook adviseert het Voedingscentrum het ontbijt te combineren met zuivel (melk of yoghurt) en een stuk fruit.

Als je ervoor zorgt dat je ontbijt verschillende voedingsstoffen bevat, zoals vezels, vitamines en mineralen, weet je zeker dat je de dag goed start. Wie ’s ochtends meer energie wil hebben én de kans op overgewicht wil beperken, doet er dus verstandig aan het ontbijt niet over te slaan!

 

Bronnen: Runner’s World en Voedingscentrum.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 14-12-2015
#Sportvoedingsweetje #Ontbijt #Voedingsstoffen

Lees ook