Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Clubprofiel! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Clubprofiel zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

“Ik wilde dit jaar minimaal één halve marathon lopen, minimaal één obstacle run doen én meedoen aan een minitriatlon”, vertelt Edwin over zijn sportieve doelstellingen aan het begin van 2015. “Een obstacle run had ik nog nooit eerder gedaan, maar op uitnodiging van een vriend besloot ik in een jolige bui om mee te doen aan de Men of Steel Run in Scheveningen. En wie A zegt, moet ook B zeggen.”

Mijlpalen

Uiteindelijk deed Edwin zelfs mee aan twee obstacle runs. Ook liep hij in Leiden zijn eerste halve marathon. “Ik wilde eind dit jaar ook nog de halve marathon van Ameland lopen, maar door een kuitblessure is dat niet gelukt. En samen met mijn vrouw Sybylle heb ik de minitriatlon van Stiens gedaan. Dat zijn mijn drie sportieve mijlpalen van 2015.”

Crossfit

“Nog belangrijker dan het behalen van mijn doelstellingen vind ik de training op weg ernaartoe. Trainen doe ik om fit te blijven en mijn grenzen te verleggen, het evenement is een meetmoment: heb ik voldoende conditie opgebouwd om het evenement te voltooien. Voor de obstacle runs heb ik een heel speciaal trainingsprogramma gevolgd met crossfit. Dat is de ultieme training voor alle onderdelen: behendigheid, kracht, snelheid, conditie, alles zit erin. Deze crossfittraining doe ik twee of drie keer per week, naast mijn gewone hardlooptraining en de zwemtraining voor de triatlon.”

Wij-gevoel

“Ik heb van alle drie mijlpalen evenveel genoten. Bij de halve marathon is het gevoel van voldoening na afloop enorm: dat je de inspanning zo lang hebt volgehouden. Bij de obstacle runs is het de uitdaging om alle obstakels te pareren. Je moet kruipen, klimmen, zwemmen, aan ringen hangen… Het is heel fysiek, maar ook heel gezellig. Je krijgt aan alle kanten hulp en coaching en er is echt een wij-gevoel. Een obstacle run doe je met zijn allen, een halve marathon loop je alleen.”

Gefocust trainen

“De triatlon is leuk omdat je je helemaal kunt uitleven op drie disciplines en je daar heel goed en gefocust op kunt trainen. Maar het is wel een eenzame sport: je mag elkaar niet helpen en bijvoorbeeld niet bij een ander in het wiel gaan zitten tijdens het fietsen. Dat is minder leuk.”

Blessures

“Behalve mijn kuitblessure had ik bij de eerste obstacle run ook een probleem met mijn schouder. Doordat ik daar behoorlijk last van kreeg ben ik nog meer gaan trainen om mijn schouder sterker te maken, juist om een blessure te voorkomen. Daardoor is het met mijn schouder nu weer helemaal goed, alleen die kuitblessure blijft lastig.”

Nieuwe sport ontdekt

“Ik heb dit jaar meer gesport dan vorig jaar. Tot nu toe had ik alleen loopjes van tien kilometer gedaan. Met crossfit heb ik een nieuwe sport ontdekt en met de triatlon een sport herontdekt. Over nieuwe plannen voor 2016 heb ik nog niet nagedacht, maar ik blijf zeker doorgaan met crossfit. Die trainingen zijn zo zwaar dat het iedere keer weer een nieuwe mijlpaal is als ik er eentje voltooi. Ook wil ik in het nieuwe jaar weer twee minitriatlons en twee obstacle runs doen.”

  • Datum: 30-12-2015
#Kijk ik sport: terugblik op 2015 #Evenementen #Hardlopen

Lees ook