Gooi die flitsende sportoutfit maar aan de kant, want tijdens een lesje bedyoga trek je gewoon je pyjama aan. Nadat je deze vier oefeningen hebt gedaan en helemaal ontspannen bent, wil je namelijk vast niets liever meer dan meteen lekker gaan slapen.

Ontspannen kindhouding

Voor de eerste oefening van deze bedyogales neem je de kindhouding aan, waarbij je neerknielt op je bed, met je knieën op heupbreedte. Adem uit en beweeg je bovenlichaam richting je knieën. Laat je vingertoppen op je dekbed rusten of leg je handen er plat op. Houd deze houding zeker een halve minuut tot enkele minuten aan, of tot je volledig ontspannen bent.

Omgekeerde boot

Met de omgekeerde boot train je je buikspieren en ruggengraat. Ga languit op je buik liggen, met je armen gestrekt langs je hoofd. Je voeten en je handen breng je tegelijk de lucht in en ook je knieën en borst komen een klein beetje los van je bed. Neem de tijd voor je ademhaling: adem in en na vijftien tot dertig seconden weer uit. Voel hoe je rustig ontspant.

Cobra

Ook voor de cobra ga je op je buik liggen. Je voorhoofd rust op je kussen. Zet aan beide kanten van je lichaam één hand neer, net onder je schouders, en houd je hielen en grote tenen vlak bij elkaar. Adem in, strek je armen en houd je schouders laag. Adem opnieuw uit na vijftien tot dertig seconden en laat je weer zakken.

Zen met de lijkhouding

De naam van deze oefening klinkt misschien een beetje cru, maar hij zorgt ervoor dat je je helemaal zen voelt. Het is echt een aanrader om deze oefening als afsluiter van je yogales in bed te doen. Ga hiervoor op je rug liggen, met je handpalmen richting het plafond en je voeten naar buiten gedraaid. Let goed op je ademhaling: adem telkens een beetje dieper uit, tot het uitademen twee keer zo lang in beslag neemt als het inademen. Ontspan nu één voor één alle spieren in je lichaam en voel elke spier afzonderlijk. Neem hier vijf minuten de tijd voor. Daarna: slaap lekker!

Bron: HLN.be

Foto: Shutterstock

  • Datum: 04-12-2015
#Motivatie

Lees ook