Je zou het in eerste instantie niet verwachten, maar wandelen is inderdaad een prima onderdeel van een gevarieerd hardloopprogramma. Niet alleen je uithoudingsvermogen gaat ermee vooruit, je wordt er ook sterker van. Een stevige wandeling maakt je voeten, knieën en heupen sterker, iets wat goed van pas komt bij het hardlopen!

Aandachtspunten

Wandelen op de dagen dat je niet hardloopt is dus een prima idee. Je geeft je lijf even de kans om te herstellen van de inspanningen die het hardlopen van je vraagt. Je gewrichten en hardloopspieren krijgen een welverdiende pauze, wat de kans op blessures en overbelasting doet afnemen. Daarbij bevordert het ook nog eens de vetverbranding.

Wandelen en hardlopen zijn echter twee verschillende activiteiten, met elk hun specifieke aandachtspunten. Uiteraard is je houding tijdens een wandeling anders dan tijdens je hardlooprondje. Loop goed rechtop en maak je passen niet te groot. Kies voor een lichte tred en til je voeten niet te hoog op.

De intensiteit van een training is natuurlijk niet gelijk bij hardlopen en wandelen. Wil je van je wandeling een waardevolle training maken, kies er dan voor om twee keer zo lang te wandelen als jou zou gaan hardlopen. Dan haal je het meeste uit je powerwalk.

Motivatie

Maar los van alle fysieke voordelen die regelmatig wandelen biedt, kan het ook je motivatie een enorme boost geven. Je loopt even een ander rondje dan gebruikelijk, hebt wat meer tijd om om je heen te kijken en kunt gemakkelijker een praatje te maken met je wandelmaatje. En wedden dat je veel makkelijker iemand vindt om mee te wandelen dan om mee te gaan hardlopen?! 

Wil jij een fittere hardloper worden? Voeg dan wandelen toe aan je trainingsprogramma en ren de stenen uit de straat!

 

Bron: Runnersweb.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 12-11-2015
#Vraagenantwoord #Prestatieverbetering #Hardlopen #Wandelen

Lees ook