Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Clubprofiel! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Clubprofiel zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

De foamrol kun je gebruiken om je spieren en gewrichten beweeglijker te maken, om tijdens het sporten gebruikte spieren te ontspannen, om je herstel na een training te bevorderen en om de doorbloeding te verbeteren. Een foamrol is meestal ongeveer dertig centimeter lang, met een doorsnede van twintig centimeter, en neemt dus niet veel ruimte in beslag.

Rekoefeningen

Vooral als je al een tijdje last hebt van lichte spierklachten, zoals stijve bovenbenen of kuiten, komt de foamrol goed van pas. Je kunt hem ook gebruiken om verschillende rekoefeningen te doen, bijvoorbeeld voor je (boven)rug. Bij acute spierklachten, zoals een scheuring, biedt de foamrol geen uitkomst. Daarbij is het altijd beter om naar een sportfysiotherapeut of je huisarts te gaan.

Koop een kleine foamrol

Op de website Gezondheidsnet.nl adviseert fysiotherapeut Mark Chen om altijd voor een handzame foamrol te kiezen die je makkelijk meeneemt. Een grote rol van negentig centimeter is voor veel oefeningen helemaal niet nodig. “Verder is de hardheid belangrijk. Er hoort een schuimrubberen laag om de rol heen te zitten die wat indrukbaar is. Per foamrol kan de indrukbaarheid verschillen. Houd hier rekening mee wanneer je een rol uitkiest, want het is wel belangrijk dat je kunt ontspannen tijdens het gebruik.”

Spanningspunten

Een massage met een foamrol verloopt meestal niet helemaal pijnvrij. Maak je daar geen zorgen over, want dat hoort nu eenmaal bij een pijnlijke spierregio waar veel spanningspunten – zogenaamde triggerpoints – in het weefsel zitten. Ook als een fysiotherapeut je pijnlijke spieren masseert, voel je immers wat pijn. Als je even je tanden op elkaar zet, zul je merken dat de pijn niet alleen bijna meteen weg is als je de druk van je spieren af haalt, maar dat die daarna ook langer wegblijft.

Leer de fijne kneepjes

Een massage met een foamrol kun je goed zelf doen, maar het is verstandig om eerst één of twee sessies te doen met iemand die er vaker gebruik van heeft gemaakt, zoals een sportfysiotherapeut. Zo leer je de fijne kneepjes van de techniek en haal je er meer uit als je zelf aan de slag gaat. Fysiotherapeut Mark geeft op YouTube in een videoserie ook stap voor stap uitleg over hoe je de foamrol gebruikt om bijvoorbeeld een betere houding te krijgen, schouderpijn te verlichten of je kuitspieren te rekken. Bekijk zijn video’s via Foamrol Essentials.

 

Bronnen: Gezondheidsnet en YouTube

Foto: Shutterstock

  • Datum: 21-11-2015
#Materiaal #Preventie #Fitness #Hardlopen

Lees ook