Doe je er alles aan om fit te blijven en houd je er een gezonde leefstijl op na, dan weet je dat een volledige en uitgebalanceerde voeding van groot belang is om voldoende vitamines, mineralen en energie binnen te krijgen. Al deze aspecten komen al sinds jaar en dag samen in de Schijf van Vijf. Wie is er niet groot mee geworden?!

undefined

Huidige Schijf van Vijf

Wie de huidige Schijf van Vijf als maatstaf gebruikt voor wat hij in zijn boodschappenmandje legt, is goed bezig. Maar zoals in de wetenschap voortdurend voorkomt, is ook op het vlak van voeding sprake van voortschrijdend inzicht.

Gelukkig is niet alles nieuw. Sommige adviezen uit de nieuwe Richtlijnen goede voeding 2015 van de Gezondheidsraad stonden al in de Schijf van Vijf en zijn onverminderd van kracht:

  • Eet in ieder geval 200 gram groente en 200 gram fruit per dag;
  • Kies voor volkoren graanproducten, zoals brood en pasta, in plaats van witte varianten;
  • Zachte vetten en olie zijn beter voor je dan boter en harde margarine;
  • Wees matig met rood vlees en bewerkt vlees;
  • Nuttig enkele porties zuivel per dag;
  • Zet wekelijks vis op het menu;
  • Let erop dat je niet te veel zout binnenkrijgt;
  • Wees matig met frisdrank. 

Direct voordeel

Goed, dat wist je dus al. Maar er is ook nieuws voor iedereen die een gezonde leefstijl nastreeft. Met onderstaande tips, die verwerkt zullen worden in de nieuwe Schijf van Vijf, kun je volgens het Voedingscentrum direct je voordeel doen: 

  • Eet vaker en meer peulvruchten, zoals sjabonen, bonen, linzen, kikkererwten en spliterwten;
  • Neem vaker een handjevol nootjes, liefst elke dag, maar let er wel op dat deze ongezouten zijn;
  • Drink dagelijks thee;
  • Kies voor gefilterde koffie in plaats van ongefilterde koffie;
  • Wees matig met vruchtensappen en suikerhoudende sportdranken;
  • Drink liever geen alcohol.

Orde in de chaos

Het Voedingscentrum gaat alle bestaande richtlijnen én de nieuwe adviezen van de Gezondheidsraad zo snel mogelijk verwerken tot een geheel vernieuwde Schijf van Vijf. In de nieuwe Schijf worden ook zaken meegewogen als leeftijd, geslacht, eetgedrag, persoonlijke voorkeuren en de praktische toepassing van de adviezen.

De nieuwe schijf moet duidelijkheid bieden en een einde maken aan de veelheid aan voedingsadviezen van allerhande partijen en organisaties. Want wie bewust eet, kan het niet ontgaan zijn: de mensen die die immense hoeveelheid aan voedingsgeboden en -verboden verkondigen, zitten meestal niet op één lijn.

Voeding en sport

Gezonde producten, voldoende variatie en uitgebalanceerde porties – dat is eten volgens de Schijf van Vijf. Voor iedereen een slimme keuze, maar zeker ook voor jou als sporter. Houd je ervan om te sporten en eet je volgens de inzichten van de Schijf van Vijf, dan levert dat je de energie die je nodig hebt om fysiek actief te zijn. Daarnaast zorgt het voor betere prestaties en een sneller herstel.

Zeer fanatieke sporters (denk aan minimaal drie keer per week trainen, gedurende één à twee uur per sessie) doen er verstandig aan persoonlijk advies in te winnen bij een (sport)diëtist.

Bron: Voedingscentrum

Foto header: Shutterstock

Illustratie Schijf van Vijf: Voedingscentrum

  • Datum: 09-11-2015
#Sportvoedingsweetje #Voedingsstoffen

Lees ook