Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Zo makkelijk als dat klinkt, is het niet. Overgewicht is een gevoelig onderwerp. Als ouder is het niet altijd even eenvoudig om in te schatten of je kind gewoon een beetje stevig is of echt last heeft van overgewicht. En als je wel zelf constateert dat je kind te zwaar is, is het misschien best moeilijk om er samen over te praten, omdat je kind zich ervoor schaamt of omdat één verkeerd geformuleerde opmerking het zelfvertrouwen van je kind al kan aantasten.

Samen ontbijten

Gelukkig zijn er veel kleine dingen die je kunt doen om je kind met overgewicht te helpen. Dat begint al bij het ontbijt. Uit het Childhood Obesity Surveillance Initiative (COSI), een onderzoek onder 6- tot 9-jarige schoolkinderen in heel Europa, blijkt dat er een duidelijk verband is tussen niet elke dag ontbijten en obesitas. Zorg dus dat jullie ’s ochtends samen rustig de tijd hebben om gezond en goed te ontbijten en dat jullie je niet hoeven te haasten om op tijd op school te zijn.

Vers fruit

Hetzelfde verband is er ook tussen meer dan drie dagen per week fastfood eten en obesitas, dus ook ’s avonds een gezonde maaltijd eten is belangrijk. Verder is het een goed idee om je kind vers fruit mee naar school te geven. Op sommige scholen is al vers fruit beschikbaar, maar lang niet overal. Wil je zeker weten dat jouw kind in de pauze een gezond tussendoortje krijgt, geef dan zelf een banaan, appel of ander fruit mee.

Naar buiten

Het COSI-onderzoek laat ook een verband zien tussen meer dan twee uur per dag achter een beeldscherm zitten en obesitas en tussen minder dan één uur buitenspelen per dag en overgewicht. Laat je kind dus lekker vaak naar buiten gaan. Bedenk samen leuke activiteiten die je kind buiten kan ondernemen, nodig vriendjes en vriendinnetjes van je kind uit voor een gezamenlijk spel bij jullie op straat of op een pleintje of doe zelf mee aan een potje voetbal, basketbal of iets anders.

VetCool afvallen

Hiernaast zijn er steeds meer lokale programma’s die gericht zijn op het op een leuke manier tegengaan van overgewicht bij kinderen. Bijvoorbeeld LEFF, wat staat voor Lifestyle, Energy, Fun & Friends, Gewichtige Gezinnen en VetCool Speciaal. Kun je wel wat hulp gebruiken, meld je kind dan aan voor zo’n programma. Bedenk je daarbij dat je kind vaak best gezond wil leven, maar niet steeds geconfronteerd wil worden met gewicht en alles wat er fout gaat en niet mag. De kunst is om de nadruk niet op het overgewicht te leggen, maar je kind echt enthousiast te maken om mee te doen en te laten ontdekken hoe leuk het is om te sporten en gezond te eten.

Bronnen: RIVM en Sportexpert, 'Jeugd met overgewicht werven voor sport en leefstijlprogramma’s: tips en ervaringen'

Foto: Shutterstock

  • Datum: 27-11-2015
#Kinderen

Lees ook