Lange duurlooptrainingen van 30 kilometer als voorbereiding op een marathon zijn namelijk achterhaald. Zo’n lange training leidt in fysiologisch opzicht zelfs tot overbelasting en onnodig veel blessures, vooral bij de toenemende groep recreatieve lopers die meer dan drie uur over de marathon doen. Uit recent onderzoek van inspanningsdeskundige Stans van der Poel blijkt dat een trainingsschema van maximaal veertien kilometer al ruim voldoende is.

Hersteltijd

“Beginners lopen op een reguliere training van dertig kilometer zeker vier uur”, vertelt Stans. “Hun hersteltijd duurt veel langer dan bij professionele atleten die hetzelfde traject in anderhalf uur afleggen. Banden, pezen en gewrichten van amateurhardlopers hebben zelfs weken tot maanden nodig om te herstellen. Daarom raken ze snel geblesseerd en voelen hun trainingen steeds zwaarder aan.”

Veertien kilometer

Stans deed jarenlang onderzoek naar inspannings(over)belasting bij professionele atleten en amateurlopers. Op basis van wetenschappelijk onderzoek en jarenlange ervaring ontwikkelde ze een trainingsschema waarmee jij je met duurlopen van maximaal veertien kilometer verantwoord kunt voorbereiden op het lopen van een marathon.

De Marathonrevolutie

Het trainingsschema is te vinden in het vorige week verschenen boek De Marathonrevolutie, dat Stans samen met sportcoach Koen de Jong, ook auteur van Ik, Hardloper, schreef. “Door specifiek te trainen op marathonhartslag, in plaats van lange duurlopen, neemt het aantal blessures af”, vertelt Stans.

Geen excuses meer

Daarmee kan een overvolle agenda niet langer een excuus zijn om te beginnen met trainen voor een marathon. Wil je meer weten over het revolutionaire trainingsschema voor de marathon? Neem dan een kijkje op de website Sportrusten.nl.

Foto: Shutterstock

  • Datum: 20-10-2015
#Hardlopen #Prestatieverbetering

Lees ook