Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Clubprofiel! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Clubprofiel zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit waaraan meer dan 2.000 fulltime werkenden met een zittend beroep meededen. Zij werden een jaar lang gevolgd en twee keer bevraagd over hun werkbeleving en hoe vaak ze bewegen, aan het begin en aan het eind van het onderzoek.

Meer bewegen, minder stress

De werknemers die in dat jaar meer gingen bewegen, hadden minder werkstress, terwijl zij die minder waren gaan bewegen juist meer werkgerelateerde vermoeidheidsklachten hadden. “Hoewel het voor mensen met werkgerelateerde vermoeidheidsklachten juist goed is om te bewegen, lijkt het tegelijkertijd moeilijker voor hen om dit te doen”, zegt onderzoeker Juriena de Vries.

Hardloopprogramma

Uit het onderzoek is nog niet duidelijk geworden of minder bewegen nu de oorzaak of het gevolg is van de vermoeidheid. In een vervolgonderzoek gaan de onderzoekers van de Radboud Universiteit kijken of een hardloopprogramma helpt om de vermoeidheidsklachten te laten afnemen.

Wandelen of hardlopen

Weet je zeker dat jij het veel te druk hebt of echt te moe bent om te bewegen? Ga dan juist. Neem daarbij niet te veel hooi op je vork. Dagelijks een halfuurtje wandelen in de lunchpauze of een kort rondje hardlopen meteen na je werk helpt je al om de druk(te) beter aan te kunnen.

Bronnen: Nu.nl en De Gelderlander

Foto: Shutterstock

  • Datum: 11-10-2015
#Tipvandeweek #Bewegen #Hardlopen #Preventie

Lees ook