Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Wees gerust: polefitness is een serieuze sport (inclusief eigen wereldkampioenschappen) en een danspaal is in steeds meer sportscholen net zo gewoon als een loopband of een crosstrainer. De deelnemers aan een les polefitness dragen gewone sportkleding en doen oefeningen aan en naast de paal.

Beheersing

Polefitness – of paalfitness – is een workout die je niet moet onderschatten. De coördinatie tussen de verschillende spieren is erg belangrijk. De bewegingen die je aan de paal uitvoert en de beheersing die daarbij nodig is vragen flink wat van je lijf. Polefitness is een combinatie van kracht- en cardiotraining, waarbij de bewegingen er natuurlijk ook nog sierlijk en vloeiend uit moeten zien. En het kost best wat tijd en geduld om dat goed onder de knie te krijgen.

Basistechnieken

In een sportschool train je tijdens de paalfitnessles vaak in een klein groepje, onder begeleiding van een ervaren instructrice. Na een goede warming-up leer je de basistechnieken van het paaldansen. De sfeer tijdens een les is ontspannen en enthousiast: iedereen moedigt elkaar aan en helpt elkaar om nieuwe technieken uit te proberen.

Kracht en conditie

Natuurlijk is het handig als je een beetje lenig bent of een goede conditie hebt als je begint met polefitness, maar noodzakelijk is het niet. In de trainingen bouw je kracht, conditie en lenigheid vanzelf geleidelijk op. Alleen als je last van je rug hebt kun je beter eerst je fysiotherapeut of huisarts raadplegen voordat je aan paalfitness begint.

Gewone sportkleding

Tijdens een polefitnessles kun je gewone sport- of fitnesskleding dragen die lekker zit en waarin je je vrij kunt bewegen. Verder is het handig om een handdoek mee te nemen – niet alleen omdat deze workout je flink laat zweten, maar ook om de paal af te drogen – en om een flesje water bij de hand te hebben – want van de intensieve oefeningen kun je flinke dorst krijgen.

Spierpijn

Wees erop voorbereid dat je de dag na je kennismakingsles pijn voelt in spieren waarvan je misschien niet eens wist dat je ze had. Maar als je die eerste polefitnessles zo leuk vindt dat je ermee doorgaat, zul je vanzelf merken dat je krachtiger en flexibeler wordt, meer ritmegevoel krijgt en beloond wordt met een groter uithoudingsvermogen.

Bronnen: Gezondheidsnet en Polefitness.nl

Afbeelding: Shutterstock

  • Datum: 24-09-2015
#Vraagenantwoord #Fitness

Lees ook