Kinderen groeien in schokken en elk kind krijgt te maken met een groeispurt. Bij de een gaat dat geleidelijk, bij de ander wat sneller. Meisjes beginnen vanaf een jaar of 10, 11 flink te groeien, jongens een jaar of drie later. Vanaf ongeveer dertienjarige leeftijd kunnen ze per jaar wel tien centimeter groeien.

Coördinatie

Verschillende lichaamsdelen groeien tijdens zo’n groeispurt met een verschillende snelheid. Dat is vooral heel lastig voor de coördinatie van je zoon. Tijdens het sporten zal zijn lichaam niet altijd doen wat hij verwacht dat het doet. Hij gaat anders bewegen en dat is even wennen.

Kwetsbaarder

In deze periode loopt je zoon meer risico om een blessure op te lopen. Als ouder is het belangrijk om je te realiseren dat je zoon tijdelijk wat kwetsbaarder is en eerder last kan krijgen van overbelasting. Het is een goed idee om de voetbaltrainer van je kind te informeren over de groeispurt. Hij kan er dan rekening mee houden en je zoon oefeningen geven die specifiek gericht zijn op coördinatie. Zo krijgt hij meer grip op zijn bewegingen.

Gas terugnemen

Kinderen kunnen in de groeispurt ook te maken krijgen met groeipijnen. Doordat de botten zo snel groeien, krijgen de spieraanhechtingen, bijvoorbeeld bij de knieën, het zwaar te verduren. Die klachten gaan vanzelf weer over, maar het is verstandig om even gas terug te nemen als je zoon hier last van krijgt en om tijdelijk iets minder te sporten.

Slapen en gezond eten

In deze groeispurtperiode is het belangrijk dat je zoon voldoende slaap krijgt. Ook goede voeding is van belang. Eiwitten zorgen voor een goede stofwisseling en voor de opbouw van spiermassa. Lekker gevarieerd eten, met eieren, vis, vlees en soja, helpt je zoon om de groeispurt goed door te komen.

Bron: Sportzorg

Foto: Shutterstock

  • Datum: 27-08-2015
#Vraagenantwoord #Blessures #Preventie

Lees ook