Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

De allerbelangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Kom je als oudere weinig meer buiten, dan maak je door een gebrek aan zonlicht meestal te weinig vitamine D aan. Het gevolg: je spieren worden zwakker en je evenwichtsgevoel gaat achteruit. Daardoor val je sneller, en bij ongeveer tien procent van die valpartijen houd je er een ernstige blessure aan over. Bovendien: als je één keer gevallen bent, durf je misschien minder en word je daardoor nog minder actief.

Supplement

Onderzoek van het Wake Forest Baptist Medical Center, waarvan de resultaten kort geleden gepubliceerd werden in het Journal of the American Geriatrics Society, laat zien dat een vitamine D-supplement een tekort bij ouderen kan tegengaan en er zo voor kan zorgen dat je minder vaak valt. 

Half zo vaak

In het onderzoek kregen 68 senioren van 65 tot 102 jaar een maand lang of een placebo of een vitamine D-supplement bij hun maaltijd. Ruim de helft van de deelnemers had bij het begin van de studie een tekort aan vitamine D. De extra vitamine D zorgde er bij bijna alle ouderen voor dat hun tekort verdween. Bovendien vielen de ouderen die een vitamine D-supplement slikten half zo vaak als de ouderen die de placebo kregen.

Valtraining

Ook met een valtraining of valcursus kun je het risico op een valpartij kleiner maken. Die worden op verschillende plekken in Nederland aangeboden. Tijdens zo’n valtraining leer je hoe je goed omgaat met obstakels in het dagelijks leven – zoals een losse stoeptegel of een trappetje – hoe je veilig beweegt in een drukke omgeving – bijvoorbeeld in een winkelcentrum of op een drukke weg – en hoe je, als je dan toch uit balans raakt, beter neerkomt. Ook de Judobond heeft een speciaal aanbod voor senioren: Fit Veilig & Valbreken. Deelnemers werken in zes weken aan de versteviging van hun balans en evenwicht en leren hun val te breken in verschillende situaties. Meer informatie over Fit Veilig & Valbreken vind je hier op Sport.nl.

Bronnen: Nu.nl en St. Maartenskliniek

Foto: Shutterstock

  • Datum: 26-08-2015
#Ouderensport #Preventie #45+ #65+ #Judo

Lees ook