Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Clubprofiel! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Clubprofiel zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Volgens Daniel Vigil, professor in de gezondheidswetenschappen, kun je de sauna na het sporten juist beter links laten liggen. Dat zegt hij in een recent artikel op de website Hln.be van de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. “De voordelen van een sauna hebben allemaal te maken met het opwarmen van het lichaam. Je bloed stroomt immers beter, waardoor je bloedvaten uitzetten en de circulatie in je spieren verbetert”, legt hij daarin uit.

Dubbel zweten

Als je na een training met een verhoogde hartslag en flink bezweet de sauna instapt, gaat je lichaam door de warmte daar nog meer zweten. Dat betekent meer dehydratie en dat kan weer problemen geven voor je bloeddruk en voor interne organen, weet Vigil. Eigenlijk zijn sauna’s in het fitnesscentrum of de sportschool dan ook vooral bedoeld om je bloed te laten stromen voordat je begint met sporten, niet om achteraf in te ontspannen.

Fitte spieren

Toch zijn er ook andere inzichten over sauna en sport: wetenschappelijk onderzoek wijst volgens website Mensworld.be uit dat de sauna je vermoeide spieren weer fitter maakt na een krachttraining. Terwijl je in de sauna zit of ligt te zweten, worden melkzuren sneller afgebroken en via je nieren uitgescheiden. Daardoor wordt de zuurstofvoorziening naar je spieren sneller weer vrijgemaakt. Ook zou de sauna na het sporten je ademhalingscapaciteit verbeteren, wat ook een positieve uitwerking heeft op je prestatie- en uithoudingsvermogen.

Tien minuten

Mensworld.be raadt het juist af om voor je training al de sauna in te duiken. Door je bezoek aan de warme ruimte heb je minder uithoudingsvermogen en heeft je lichaam veel tijd nodig om het vochtverlies te compenseren, wat moeilijker gaat als je tijdens je training ook nog aan het zweten bent. Te lang in de sauna blijven na je krachttraining is ook niet verstandig: je lichaam kan dan spieren gaan verbruiken als energie. Houd het daarom bij maximaal tien minuten. Dat is al genoeg om kleine spierscheurtjes die door je workout zijn ontstaan te herstellen.

Luister naar je lichaam

Je ziet het: de visies over sport en sauna lopen behoorlijk uiteen. Het belangrijkste is volgens Vigil dan ook dat je goed luistert naar je lichaam. “Als je je goed en sterk voelt, dan kan je zeker nog even naar de sauna”, zegt hij in Het Laatste Nieuws. “Maar als je je wat slapjes of zwak voelt, dan blijf je er beter weg.”

Bronnen: Het Laatste Nieuws en Mensworld

Foto: Shutterstock

  • Datum: 07-08-2015
#Fitness

Lees ook