Als je wilt afvallen of een fraaier lichaam wilt hebben (bijvoorbeeld mooiere benen, strakkere billen of een slankere taille), dan zijn voedingssupplementen niet noodzakelijk. De echte winst is te behalen in vier belangrijke pijlers: training, voeding, herstel en motivatie.

Bescheiden effect

Er bestaan maar een paar handjes vol voedingssupplementen die echt nuttig kunnen zijn, maar ook dan is het effect maar heel bescheiden. Vaak worden supplementen belangrijker gemaakt dan ze zijn. Kijk eerst eens of je met voeding hetzelfde effect kunt bereiken. Als je op dieet bent is het nuttig om je eiwitinname op te voeren om gewicht te verliezen. Maar daarvoor werkt magere yoghurt of kwark net zo goed als een eiwitsupplement.

Creatine en cafeïne

Een supplement dat wel een bewezen werking heeft is creatine. Daarnaar is veel gedegen onderzoek gedaan. Het helpt je om tijdens een krachttraining net wat meer herhalingen te doen, waardoor de kwaliteit van je training toeneemt. Je creëert meer spiermassa en wordt sterker. Cafeïne is een ander voorbeeld: dit supplement gooit je stofwisseling omhoog en het helpt een beetje om af te slanken. Ook kan het je een oppepper geven, waardoor je je training lekker pittig in kunt zetten. Maar ook hier geldt: als je drie kwartier voor je training een sterke bak koffie drinkt bereik je hetzelfde effect.

Relativeren

Supplementen die je zeker met een flinke korrel zout moet nemen zijn de zogenaamde testoboosters: supplementen die claimen dat ze je testosteron verhogen en daarmee nuttig zijn voor je spieropbouw. In de praktijk zetten ze totaal geen zoden aan de dijk. Vooral als je allerlei hoeraverhalen over een supplement leest en je er gouden bergen mee zou kunnen bereiken, moet je nuchter blijven. Supplementen kunnen hooguit een bescheiden bijdrage leveren, dus dat soort claims is echt te mooi om waar te zijn.

Risico’s

Aan supplementen kunnen ook risico’s kleven. Behoorlijk wat voedingssupplementen zijn vervuild met dopinggeduide middelen. Dat is met name vervelend voor wedstrijdsporters, die immers gecontroleerd kunnen worden op doping. Waar je als recreatieve of wedstrijdsporter ook mee te maken kunt krijgen is het zogenaamde spiken: fabrikanten die doelbewust een (dopinggeduide) stof of medicijn in een supplement stoppen dat niet op de verpakking staat. Vooral in afslanksupplementen komt dat vaak voor. En dan is er ook nog het financiële risico: dat je een stevige prijs betaalt voor een supplement dat niks blijkt te doen. Dan heb je gelukkig alleen schade aan je portemonnee opgelopen, maar het is toch zonde van het geld.

Slik niet alles

Kort samengevat: kijk eerst of je met training en voeding een goed resultaat kunt bereiken. Wil je toch supplementen gaan gebruiken, denk dan kritisch na en zoek uit of er voldoende wetenschappelijke onderbouwing is. Een eiwitsupplement of creatine is geen probleem, maar slik niet zomaar alles.

Op de website Eigenkracht.nl vind je veel nuttige informatie over voedingssupplementen en over spiken.

Met dank aan Hans Wassink, voorlichter breedtesport van de Dopingautoriteit en webmaster van www.eigenkracht.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 20-08-2015
#Vraagenantwoord #Voedingssupplementen #Fitness

Lees ook