Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Alle bewegingen die je met je voeten maakt worden aangestuurd vanuit je hersenen. Zij sturen via je centrale zenuwstelsel een signaal naar je spieren waardoor je beweegt. Tijdens een workout met een speedladder train je dat centrale zenuwstelsel. De signalen gaan sneller naar je spieren, waardoor je reactievermogen – en dus je voetenwerk – beter wordt. Als bonus gaan ook je conditie, coördinatie en kracht erop vooruit.

Sportspecifiek

Tijdens een oefening met de speedladder – ook wel loopladder genoemd – zet je dus tegelijk je voeten en je hersenen aan het werk. Het mooie is dat je er allerlei sportspecifieke oefeningen mee kunt doen. Loop je hard, dan kun je je hardlooptechniek trainen. Doe je aan basketbal, dan train je bijvoorbeeld je wendbaarheid.

One step

Een goede oefening voor speedy feet is one step. Je staat voor de speedladder en je voeten wijzen in de lengte van de ladder. In elk vierkantje zet je één voet neer: links, rechts, links, rechts. Doe dit zo snel en licht mogelijk, met rechte rug en licht naar voren hangend. Je armen mag je voorwaarts langs je lichaam meebewegen.

Side step

Om het wat moeilijker te maken, kun je de side step uitproberen. Met je rechtervoet zet je een pas zijwaarts in een vierkantje. Zet je linkervoet erbij en stap met je rechtervoet weer zijwaarts in het volgende vierkantje. Plaats links er opnieuw bij en herhaal dat. Zo loop je zijwaarts de hele ladder, eerst naar rechts en vervolgens naar links. Houd je rug recht, wijs met je neus in dezelfde richting als je voeten en beweeg je armen weer mee.

Hops and run

Bij de oefening hops and run wordt het weer wat intensiever. Je staat voor de ladder en wijst met je voeten in de richting van de vierkantjes. Met beide voeten tegelijk spring je in het eerste vierkantje en daarna naar het volgende. Zo maak je in totaal vijf sprongetjes. Daarna zet je in elk vierkantje één voet neer: links, rechts, links, rechts. Aan het eind van de ladder maak je dus één stap per hokje.

Meer inspiratie nodig?

Op Youtube vind je vele filmpjes met verschillende oefeningen.

Wil je er ook één?

Speedladders kun je tegenwoordig op veel plaatsen kopen. Via Google vind je diverse leveradressen. Speedladders zijn er in verschillende lengtes – variërend van vier tot acht meter – en worden meestal geleverd in een handige draagtas. Je hebt er al één voor minder dan twee tientjes.

Bron: Glow Magazine

  • Datum: 21-08-2015
#Materiaal #Prestatieverbetering

Lees ook